عنوان | بررسي رابطه تنظيم شناختي هيجان با فرآيند و محتواي خانواده و شيوههاي مقابله با تعارض دانش آموزان دبيرستانهاي شيراز |
تعداد صفحات | 19 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی (مصوب وزارت علوم) سال 7 پیاپی 25 |
تاریخ انتشار | بهار - 1391 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 66-48 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | تعارض محتوای خانواده شیوههای مقابله فرآیند خانواده تنظیم شناختی هیجان |
موضوع | خانواده/ اركان خانواده / ساختار خانواده روابط خانوادگي |
چکیده |
هدف از اين پژوهش بررسي رابطه تنظيم شناختي هيجان و شيوه هاي مقابله با تعارض با فرايند و محتواي خانواده بود. جامعه آماري، دانش-آموزان شهر شيراز بودند كه به روش خوشه اي چندمرحله اي نمونه اي مشتمل بر 400 نوجوان 15 تا 17 ساله در اين پژوهش مشاركت نمودند. داده ها با استفاده از چهار پرسشنامه تنظيم شناختي هيجان (CERQ) شيوه هاي مقابله با تعارض (ROCI-II) فرايند خانواده (SFPS) و محتواي خانواده (SFCS) گردآوري شد و براي تجزيه و تحليل اطلاعات روش هاي آماري تحليل رگرسيون گام به گام و تحليل مسير به كار رفت. نتايج پژوهش نشان داد كه 12% واريانس شيوه مقابله با تعارض همراهانه از طريق تركيب خطي تصميم گيري و حل مساله و تمركز مجدد مثبت،11% واريانس شيوه مقابله با تعارض مهربانانه از طريق تركيب خطي انسجام و احترام متقابل و ارزيابي مثبت،23% واريانس شيوه مقابله با تعارض اجتنابي از طريق تركيب خطي مهارت مقابله و سرزنش خود و 31% واريانس شيوه مقابله با تعارض سلطه گرانه از طريق تركيب خطي مهارت ارتباطي و فاجعه آميز كردن تعيين مي شود. |
کد مقاله | 15963 |
تعداد بازدید | 808 |
|