عنوان | تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر انگیزش پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان |
تعداد صفحات | 21 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه رفاه اجتماعی (مصوب وزارت بهداشت) سال 12 پیاپی 47 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1391 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 265-245 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مهارتهای زندگی آموزش مهارتهای زندگی تأثیر آموزش انگیزش پیشرفت تحصیلی انگیزش پیشرفت |
چکیده |
مقدمه: پژوهش هاي پيشين اغلب، اثر آموزش مهارت هاي زندگي بر متغيرهاي روان شناختي را بررسي كرده اند و به اثر اين آموزش ها بر متغيرهاي تحصيلي كمتر توجه كرده اند. پژوهش حاضر به منظور بررسي اثربخشي آموزش مهارت هاي زندگي بر انگيزش پيشرفت و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان كلاس سوم راهنمايي شهرستان پيرانشهر انجام شده است. \r\nروش: اين پژوهش از نوع شبه آزمايشي با طرح پيش آزمون ـ پس آزمون با گروه كنترل است. از بين دانش آموزان كلاس سوم راهنمايي شهرستان پيرانشهر در سال تحصيلي ۸۹-۱۳۸۸، ۱۴۵ نفر شامل ۷۷ پسر و ۶۸ دختر، به روش نمونه گيري خوشه اي تصادفي انتخاب و در دو گروه شامل ۷۴ نفر آزمايش و ۷۱ نفر كنترل جايگزين شدند. پيش و پس از آموزش، هر دو گروه به پرسش نامه «انگيزش پيشرفت هرمنس» (۱۹۷۰) پاسخ دادند؛ سپس مداخله آزمايشي يعني ارائه آموزش مهارت هاي زندگي، به گروه آزمايشي ارائه شد. معدل نمرات نوبت اول و دوم دانش آموزان به عنوان شاخص پيشرفت تحصيلي مورد استفاده قرار گرفت. داده ها با استفاده از روش هاي آمار توصيفي و تحليل هم پراكنش تحليل شدند. \r\nيافته ها: نتايج پژوهش نشان داد كه آموزش مهارت هاي زندگي بر انگيزش پيشرفت و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان تاثير معنادار داشته ( 01/0 P < ) و تاثير اين آموزش ها بر دانش آموزان دختر و پسر يكسان است.\r\nبحث: با توجه به نقش و اهميت مهارت هاي زندگي، آموزش اين مهارت ها بايد به يكي از مولفه هاي برنامه درسي در مدارس و در كل دوره هاي تحصيلي تبديل شود. |
کد مقاله | 15950 |
تعداد بازدید | 722 |
|