• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر انگیزش پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان
تعداد صفحات 21
نویسنده آذر پاکدامن ساوجی - کامران گنجی - محمود احمدزاده
مشخصات نشریه فصلنامه رفاه اجتماعی - دانشگاه علوم بهزيستی و توانبخشی، گروه پژوهشی رفاه اجتماعی - علمی پژوهشی سال 12 پیاپی 47
تاریخ انتشار زمستان - 1391
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 265-245
زبان فارسی
کلید واژه پیشرفت تحصیلی  دانش‌آموزان  مهارت‌های زندگی  آموزش مهارت‌های زندگی  تأثیر آموزش  انگیزش پیشرفت تحصیلی  انگیزش پیشرفت  
چکیده مقدمه: پژوهش هاي پيشين اغلب، اثر آموزش مهارت هاي زندگي بر متغيرهاي روان شناختي را بررسي كرده اند و به اثر اين آموزش ها بر متغيرهاي تحصيلي كمتر توجه كرده اند. پژوهش حاضر به منظور بررسي اثربخشي آموزش مهارت هاي زندگي بر انگيزش پيشرفت و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان كلاس سوم راهنمايي شهرستان پيرانشهر انجام شده است. \r\nروش: اين پژوهش از نوع شبه آزمايشي با طرح پيش آزمون ـ پس آزمون با گروه كنترل است. از بين دانش آموزان كلاس سوم راهنمايي شهرستان پيرانشهر در سال تحصيلي ۸۹-۱۳۸۸، ۱۴۵ نفر شامل ۷۷ پسر و ۶۸ دختر، به روش نمونه گيري خوشه اي تصادفي انتخاب و در دو گروه شامل ۷۴ نفر آزمايش و ۷۱ نفر كنترل جايگزين شدند. پيش و پس از آموزش، هر دو گروه به پرسش نامه «انگيزش پيشرفت هرمنس» (۱۹۷۰) پاسخ دادند؛ سپس مداخله آزمايشي يعني ارائه آموزش مهارت هاي زندگي، به گروه آزمايشي ارائه شد. معدل نمرات نوبت اول و دوم دانش آموزان به عنوان شاخص پيشرفت تحصيلي مورد استفاده قرار گرفت. داده ها با استفاده از روش هاي آمار توصيفي و تحليل هم پراكنش تحليل شدند. \r\nيافته ها: نتايج پژوهش نشان داد كه آموزش مهارت هاي زندگي بر انگيزش پيشرفت و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان تاثير معنادار داشته ( 01/0 P < ) و تاثير اين آموزش ها بر دانش آموزان دختر و پسر يكسان است.\r\nبحث: با توجه به نقش و اهميت مهارت هاي زندگي، آموزش اين مهارت ها بايد به يكي از مولفه هاي برنامه درسي در مدارس و در كل دوره هاي تحصيلي تبديل شود.

کد مقاله 15950
تعداد بازدید 704

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397