عنوان
|
تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر انگیزش پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان |
تعداد صفحات
|
21 |
نویسنده
|
آذر پاکدامن ساوجی - کامران گنجی - محمود احمدزاده |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه رفاه اجتماعی - دانشگاه علوم بهزيستی و توانبخشی، گروه پژوهشی رفاه اجتماعی - علمی پژوهشی سال 12 پیاپی 47 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
265-245 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مهارتهای زندگی آموزش مهارتهای زندگی تأثیر آموزش انگیزش پیشرفت تحصیلی انگیزش پیشرفت
|
چکیده
|
مقدمه: پژوهش هاي پيشين اغلب، اثر آموزش مهارت هاي زندگي بر متغيرهاي روان شناختي را بررسي كرده اند و به اثر اين آموزش ها بر متغيرهاي تحصيلي كمتر توجه كرده اند. پژوهش حاضر به منظور بررسي اثربخشي آموزش مهارت هاي زندگي بر انگيزش پيشرفت و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان كلاس سوم راهنمايي شهرستان پيرانشهر انجام شده است. \r\nروش: اين پژوهش از نوع شبه آزمايشي با طرح پيش آزمون ـ پس آزمون با گروه كنترل است. از بين دانش آموزان كلاس سوم راهنمايي شهرستان پيرانشهر در سال تحصيلي ۸۹-۱۳۸۸، ۱۴۵ نفر شامل ۷۷ پسر و ۶۸ دختر، به روش نمونه گيري خوشه اي تصادفي انتخاب و در دو گروه شامل ۷۴ نفر آزمايش و ۷۱ نفر كنترل جايگزين شدند. پيش و پس از آموزش، هر دو گروه به پرسش نامه «انگيزش پيشرفت هرمنس» (۱۹۷۰) پاسخ دادند؛ سپس مداخله آزمايشي يعني ارائه آموزش مهارت هاي زندگي، به گروه آزمايشي ارائه شد. معدل نمرات نوبت اول و دوم دانش آموزان به عنوان شاخص پيشرفت تحصيلي مورد استفاده قرار گرفت. داده ها با استفاده از روش هاي آمار توصيفي و تحليل هم پراكنش تحليل شدند. \r\nيافته ها: نتايج پژوهش نشان داد كه آموزش مهارت هاي زندگي بر انگيزش پيشرفت و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان تاثير معنادار داشته ( 01/0 P < ) و تاثير اين آموزش ها بر دانش آموزان دختر و پسر يكسان است.\r\nبحث: با توجه به نقش و اهميت مهارت هاي زندگي، آموزش اين مهارت ها بايد به يكي از مولفه هاي برنامه درسي در مدارس و در كل دوره هاي تحصيلي تبديل شود.
|