عنوان | پیشبینی ارتباط با مدرسه بر اساس دلبستگی به والدین و همسالان |
تعداد صفحات | 15 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه خانواده پژوهی سال 9 شماره 1 پیاپی 33 |
تاریخ انتشار | بهار - 1392 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 97-83 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دلبستگی به والدین دلبستگی به همسالان ارتباط با مدرسه |
موضوع | مادري/ نامادري روابط خانوادگي پدري |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر تعيين رابطه و پيش بيني ارتباط با مدرسه از طريق دلبستگي به والدين و همسالان در نوجوانان بود. بر همين اساس 378 دانش آموز پسر پايه دوم دبيرستان از طريق نمونه-گيري خوشه اي از ميان دبيرستان هاي شهر تهران انتخاب شدند و به پرسشنامه اي متشكل از سياهه دلبستگي به والدين و همسالان (IPPA) و مقياس ارتباط با مدرسه (SCS) پاسخ دادند. نتايج حاصل از رگرسيون گام به گام نشان داد كه دلبستگي به والدين و همسالان توان پيش بيني ارتباط با مدرسه را دارد. از ميان مولفه هاي دلبستگي؛ مولفه ارتباط با همسالان و ارتباط با والدين به ترتيب بيشترين قدرت پيش بيني كنندگي ارتباط با مدرسه را دارند. مولفه بيگانگي باهمسالان و والدين به طور منفي با ارتباط با مدرسه رابطه دارند. براساس نتايج مي توان گفت كه دلبستگي ايمن به والدين و همسالان مي تواند به عنوان عاملي براي پيوند با مدرسه در نظر گرفته شود. |
کد مقاله | 15937 |
تعداد بازدید | 1318 |
|