• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان آموزش جامعه‌ شناسی و تفکر انتقادی زنان
تعداد صفحات 22
نویسنده محمدعلی زکی
مشخصات نشریه فصلنامه جامعه‌شناسی کاربردی (پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان سابق) - دانشگاه اصفهان - علمی پژوهشی سال 24 شماره 3 پیاپی 51
تاریخ انتشار پائیز - 1392
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 56-35
زبان فارسی
کلید واژه تفکر انتقادی  تحقیق پیمایشی  آموزش جامعه‌شناسی  مبانی جامعه‌شناسی  نگرش به درس مبانی جامعه‌شناسی  دانشگاه شیخ بهایی اصفهان  
موضوع زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش    
چکیده تفكر انتقادي يكي از اولويت هاي آموزش و پرورش است. درس جامعه شناسي فرصت هاي فراواني را براي رشد گرايش ها و مهارت هاي تفكر انتقادي فراهم مي كند. يكي از چالش هاي اساسي در آموزش جامعه شناسي در ايران، توجه عملي ضعيف به تفكر انتقادي بوده است. يكي از انتظارات و بايسته هاي آموزش جامعه شناسي در ايران، افزايش تاكيد بر تفكر انتقادي در بين دانشجويان به طور عام و دانشجويان دختر به طور خاص است. زنان نيمي از ساخت اجتماعي ايران هستند، لذا هدف اصلي تحقيق حاضر، بررسي رابطه بين آموزش جامعه شناسي و تفكر انتقادي در بين دانشجويان دختر (مورد دانشجويان مقطع كارداني و كارشناسي مديريت جهانگردي دانشگاه شيخ بهايي اصفهان) خواهد بود . روش تحقيق از نوع پيمايشي و ابزار جمع آوري اطلاعات دو پرسشنامه استاندارد نگرش به درس و تفكر انتقادي ريكتس ( 2003) بوده است .جمع آوري اطلاعات بر اساس سرشماري در بين كليه دانشجويان دختر (67 نفر) كلاس درس مباني جامعه شناسي دانشگاه شيخ بهايي شهر بهارستان اصفهان (مقطع كارداني و كارشناسي رشته مديريت جهانگردي نيمسال اول 91-1390) انجام گرفته است . در مجموع، نگرش دانشجويان دختر به درس مباني جامعه شناسي در سطح زياد و ميزان تفكر انتقادي دانشجويان دختر در سطح خيلي زياد ابراز شده است. رتبه بندي شش مولفه به ترتيب اهميت عبارتند از: توانايي درك و فهم درس، احساس ارزشمندي درس، اهميت داشتن، احساس لذت بردن، انگيزش يادگيري و احساس ترس و نگراني از درس مباني جامعه شناسي.تفاوت معناداري در نگرش به درس مباني جامعه شناسي بين دو مقطع تحصيلي (به نفع مقطع كارشناسي) وجود داشته است.ارتباط معناداري بين سه مولفه احساس سودمندي، انگيزش يادگيري و همچنين، اهميت داشتن درس به طور جداگانه با تفكر انتقادي دانشجويان دختر وجود داشته كه معرف وجود ارتباط بين آموزش جامعه شناسي و تفكر انتقادي در بين دانشجويان دختر بوده است.

کد مقاله 15927
تعداد بازدید 872

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397