عنوان
|
الزامات همسویی نهادهای سیاستگذار و اجرایی در فرایند خطمشیگذاری فرهنگی عفاف و حجاب |
تعداد صفحات
|
15 |
نویسنده
|
شهلا باقری - محمدرضا باقری |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران - پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - علمی پژوهشی شماره 3 پیاپی 19 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
45-31 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
حجاب و عفاف خط مشی گذاری فرهنگی سیاستگذاری اجتماعی نظامسازی
|
موضوع
|
پوشش زنان / حجاب
|
چکیده
|
تدوين سياست و خط مشي گذاري از اقدامات مهم در نظام سازي اجتماعي است. سياست گذاران با تدوين افق و چشم انداز آينده، مسير پيش رو را مشخص مي نمايند و تمركز اصلي خط مشي گذار، بررسي تعامل دولت با جامعه است كه در مراحل شناخت و فهم مسئله، طراحي و شكل گيري، اجرا، ارزيابي، اصلاح و تغيير خط مشي صورت مي گيرد. مي توان اذعان داشت كه سياست گذاري و تدوين خط مشي از مجموعه حركات اراده جمعي ملت ها و دولت ها براي نظام سازي و نظام پردازي جامعه است. بعد از انقلاب اسلامي ايران، فرايند نظام سازي با قوت و ضعف هايي در مقاطع مختلف سياسي اجتماعي همراه بوده است و نظام سازي در حوزه عفاف و اخلاق جنسي، گذشته از آنكه ضرورت مبنايي نظام سازي اسلامي ايراني است، از هماهنگي و همسويي لازم دستگاه هاي ذي ربط برخوردار نبوده است. بررسي ها نشان مي دهد كه غالب برنامه هاي راهبردي سازمان ها، در عمل با شكست مواجه مي شوند و علت اصلي اين امر نيز عدم ارتباط ميان ساحت نظر و عمل است. بدين معنا كه در ساحت نظري، ايده ها و اهداف بيان مي شوند و در عرصه عمل، برنامه هايي اجرا مي شوند كه ارتباط منطقي و قابل سنجشي با آرمان ها و سياست هاي تدوين شده ندارند. به بيان ديگر، ريشه اين مشكل، در عدم تنظيم و تنسيق مدلي جامع براي ترجمه چشم انداز و سياست ها به برنامه هاي عملياتي نهفته است. اين مقاله، ضمن مفروض انگاشتن تمايز عرصه سخت افزاري و نرم افزاري خط مشي گذاري فرهنگ به دليل افزايش قدرت تحليل موضوع، سعي بر آن دارد كه شكاف موجود را به نمايش گذارد و ناهمسويي موجود را به اين عامل منتسب سازد و در نهايت، پيشنهاداتي براي ارتقاي سطح همسويي و هماهنگي ارائه دهد. شايسته است نظام خط مشي گذاري، ميزان انطباق عملكردهاي جاري با سياست هاي كلان را ارزيابي كرده و متناسب با آن، اقداماتي براي بهبود در فرآيندها، ايجاد انگيزش و تعليم افراد و گروه ها و توسعه نظام هاي اطلاعاتي را پايش كند.
|