عنوان | تحلیل جامعه شناختی عوامل مؤثر بر گرایش به حجاب (مطالعه موردی: گرایش به حجاب در بین دانشجویان دختر دانشگاه مازندران) |
تعداد صفحات | 29 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران - پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - علمی پژوهشی شماره 3 پیاپی 19 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1391 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 29-1 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | تحلیل جامعهشناختی |
موضوع | پوشش زنان / حجاب |
چکیده |
از نگاه جامعه شناختي، حجاب در بستري از روابط اجتماعي شكل مي گيرد كه در آن چهارچوب، مسائل زنان داراي ابعاد فرهنگي، اجتماعي، سياسي و اقتصادي و همچنين مولفه هاي مذهبي، معنوي، منزلتي، شخصيتي و رفتاري است كه از پارادايم و منظرهاي مختلف قابل بررسي است. هدف از اين تحقيق، بررسي عوامل اجتماعي مرتبط با گرايش دانشجويان دختر نسبت به حجاب است. جامعه آماري اين تحقيق را دانشجويان دختر مشغول به تحصيل در دانشگاه مازندران تشكيل مي دهند كه تعداد آنها در سال 1390، برابر با 13000 نفر بوده است. پرسش نامه محقق ساخته با پايايي 74/0 به روش نمونه گيري خوشه اي چندمرحله اي در اختيار 560 نفر از آنها قرار داده شد. نتايج تحليل مسير و رگرسيون چندمتغيره نشان داد كه مهم ترين متغير موثر بر گرايش به حجاب، متغير گرايش به فمينيسم بوده است. ساير متغيرهاي موثر به ترتيب عبارتند از: عوامل محرك اجتماعي، پايگاه اقتصادي اجتماعي، سبك زندگي و محل سكونت. مدل تحليلي، تنها 33 درصد عوامل موثر بر حجاب را تبيين كرده است. در ضمن، گرايش به حجاب و فمينيسم به عنوان دو گرايش متعارض، در حد متوسط به بالا و تا حد قوي در بين جامعه آماري مشاهده شده است . |
کد مقاله | 15912 |
تعداد بازدید | 782 |
|