عنوان
|
اثربخشی گروه درمانی شناختی- رفتاری بر اختلال بدشکلی بدن و حساسیت بین فردی در دانشآموزان دختر |
تعداد صفحات
|
9 |
نویسنده
|
یدالله زرگر - سحر صیاد - سودابه بساک نژاد |
مشخصات نشریه
|
دوماهنامه تحقیقات علوم رفتاری (مصوب وزارت بهداشت) شماره 5 پیاپی 20 |
تاریخ انتشار
|
1390 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
123-115 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دانشآموزان دختر دبیرستانی حساسیت بین فردی مشاوره گروهی با رویکرد شناختی رفتاری اختلال بدشکلی بدن
|
موضوع
|
جنسيت و بدن / زن و بدن / بدن زنانه
|
چکیده
|
زمینه و هدف: اختلال بدشکلی بدن با اشتغال ذهنی به وجود نقص جسمانی در بدن مشخص می شود. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی گروه درمانی شناختی- رفتاری بر اختلال بدشکلی بدن و حساسیت بین فردی در دانش آموزان دختر بود.\r\nمواد و روش ها: پژوهش حاضر کارآزمایی بالینی است، به روش تصادفی چند مرحله ای ٨٠٠ دانش آموز دختر، که به دو مقیاس اصلاح شده وسواسی جبریYale-Brown برای اختلال بدشکلی بدن و خرده مقیاس حساسیت بین فردی فهرست ٩٠ نشانه مرضی پاسخ دادند و از میان 75 نفری که در هر دو مقیاس نمره بالایی گرفتند، 30 نفر به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و شاهد تقسیم شدند. سپس گروه درمانی شناختیرفتاری به روش Greenberg بر روی گروه آزمایش اجرا شد. نتایج با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس یک متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.\r\nیافته ها: بین نمرات بدشکلی بدن و حساسیت بین فردی دو گروه آزمایش و شاهد تفاوت معنی داری وجود داشت.\r\nنتیجه گیری: گروه درمانی شناختی- رفتاری، در کاهش اختلال بدشکلی بدن و حساسیت بین فردی دانش آموزان دختر مؤثر است.
|