عنوان
|
رابطه شیوههای فرزندپروری ادراک شده و سبکهای هویت با حرمت خود در دانشآموزان دختر دبیرستانی |
تعداد صفحات
|
16 |
نویسنده
|
فاطمه سندی - ایرج صالحی - موسی کافی ماسوله - سجاد رضایی |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه پژوهشهای روانشناسی بالینی و مشاوره (مصوب وزارت علوم) سال 2 شماره 2 |
تاریخ انتشار
|
پاييز و زمستان - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
56-41 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دانشآموزان دختر حرمت خود سبکهای هویت دانشآموزان دختر دبیرستانی سبک فرزندپروری
|
موضوع
|
تربيت در خانواده روابط خانوادگي هويت جنسی / هویت زنانه
|
چکیده
|
هدف از پژوهش حاضر بررسي رابطه بين شيوه هاي فرزندپروري ادراك شده، ميزان حرمت خود و سبك هاي هويت در دانش آموزان دختر دبيرستاني است. اين پژوهش يك مطالعه توصيفي- مقطعي از نوع همبستگي است و 375 نفر از دانش آموزان دختر دبيرستاني از دو ناحيه آموزش و پرورش شهر رشت در سال تحصيلي 1389- 1388 به روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي انتخاب و به پرسشنامه هاي شيوه هاي فرزندپروري بامريند، سبك هاي هويت برزونسكي و حرمت خود كوپر اسميت پاسخ دادند. نتايج تحليل واريانس يك راهه نشان داد بين شيوه هاي فرزندپروري و سبك هاي هويت با ميزان حرمت خود دانش آموزان رابطه معني دار وجود دارد. ماتريس همبستگي نيز نشانگر رابطه معني دار ميان شيوه هاي فرزندپروري و سبك هاي هويت بود. يافته هاي حاصل از تحليل رگرسيون چندگانه گام به گام نشان دهنده توانايي پيش بيني كنندگي بيشتر متغير شيوه فرزندپروري قاطعانه درميان تمامي متغيرهاي مستقل مي باشد. نتايج نشان داد دانش آموزاني كه تحت شيوه فرزندپروري قاطعانه پرورش يافته اند داراي ميزان حرمت خود بالاتر و اغلب اين دانش آموزان داراي سبك هاي هويت اطلاعاتي و يا هنجاري هستند اما دانش آموزان تحت شيوه فرزندپروري مستبدانه و سهل گيرانه داراي حرمت خود پايين تر و سبك هويت سردرگم/ اجتنابي هستند.
|