عنوان
|
بررسی رابطهی حافظه و انگیزهی پیشرفت با جنسیت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه |
تعداد صفحات
|
9 |
نویسنده
|
هایده فیضیپور - غلامحسین فرجاه - موسی قادرنژاد |
مشخصات نشریه
|
دوماهنامه پرستاری و مامایی - دانشگاه علوم پزشکی ارومیه شماره 2 پیاپی 37 |
تاریخ انتشار
|
خرداد و تیر - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
254-246 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
جنسیت پیشرفت تحصیلی انگیزه دانشجو حافظه
|
موضوع
|
جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
پیش زمینه و اهداف: حافظه، حیات ذهنی انسانها از جمله، افکار، ادراک، اندیشه و به طور کلی یادگیری را امکان میبخشد. افت تحصیلی با اسناد به ضعف حافظه، یک اسناد درونی و پایا میباشد که یادگیری را به شدت تحت تأثیر منفی قرار میدهد. هدف از این تحقیق، بررسی تأثیر حافظه و انگیزه با جنسیت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان میباشد. \r\nمواد و روش کار: 89 نفر از دانشجویان پزشکی و غیرپزشکی موفق و ناموفق از دو جنس مؤنث و مذکر با اندازهگیری حافظه کوتاه مدت، بلند مدت و انگیزهی پیشرفت، تحت بررسی قرار گرفتند. ابزار اندازهگیری، آزموهای حافظهی کوتاه مدت و بلند مدت، انگیزهی پیشرفت هرمنس و میانگین معدل داشنجویان بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل واریانس، استفاده گردید. \r\nیافتهها: بین حافظهی کوتاه مدت و بلند مدت دانشجویان دختر و پسر هیچ تفاوت معنیداری مشاهده نگردید. بین حافظه کوتاه مدت و بلند مدت دانشجویان موفق و ناموفق و همچنین رشتههای پزشکی و غیر پزشکی نیز تفاوت معنیداری مشاهده نگردید ولی یافتهها حاکی از وجود تفاوت معنیدار بین انگیزه پیشرفت دانشجویان در دو گروه موفق و ناموفق بود همچنین نتایج دیگری این تحقیق نشان دادند که دانشجویان دختر، نسبت به دانشجویان پسر به طور معنیداری از انگیزهی بالاتری برخوردارند. \r\nبحث و نتیجهگیری: نتایج نشان دادند که موفقیت یا عدم موفقیت دانشجویان در کلیهی رشتهها و مقاطع تحصیلی و در هر دو جنس، با انگیزه آنها از حافظه ارتباط بیشتر دارد.
|