عنوان
|
تأثیر مدل توانمندسازی بلوم در ارتقای مهارتهای زندگی دانشآموزن دختر پایه سوم دبیرستان جهرم |
تعداد صفحات
|
10 |
نویسنده
|
مریم صحراییان - مهناز صلحی - حمید حقانی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه پژوهش و سلامت - مركز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشكی گناباد شماره 1 |
تاریخ انتشار
|
بهار و تابستان - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
100-91 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
مهارتهای زندگی توانمندسازی نیازسنجی حمایت همهجانبه مدل بلوم
|
موضوع
|
مهارتهاي زندگي
|
چکیده
|
مدلهای آموزش بهداشت چارچوبی برای طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامههای آموزشی اجرا شده توسط آموزش دهندگان سلامت فراهم میکنند. هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر به کارگیری مدل بلوم در ارتقای مهارتهای زندگی دختران پایه سوم دبیرستان میباشد. ابتدا در مرحله نیازسنجی، از بین جامعه آماری که شامل تمامی دانشآموزان دختر سوم دبیرستان، والدین با مدرک دیپلم به بالا، دبیران و مشاوران آنها بود، تعداد 200 نفر به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب گردیدند. سپس در یک مطالعهی نیمه تجربی دو گروه 45 نفری کنترل و مداخله از بین دختران سوم دبیرستان انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری دادهها، پرسشنامههای محقّق ساخته نیازسنجی ویژه سه گروه مخاطب فوق و پرسشنامههای آگاهی، نگرش، عملکرد و حمایت نسبت به سه مهارت اولویتدار (خودآگاهی، ارتباط با دیگران و تصمیمگیری) بودند. مداخله بصورت آموزش مهارتها در قالب سخنرانی، نمایش اسلاید، بحث گروهی و ایفای نقش، طی هشت جلسه برای دانشآموزان گروه مورد و یک جلسه سخنرانی برای والدین و دبیران آنها انجام شد. یک ماه پس از مداخله، آزمودنیها مجدداً ارزیابی شدند. میانگین اختلاف نمرات آگاهی (P=0/03)، نگرش (P=0/04)، عملکرد (P=0/03) و سیستم حمایت محیطی (P=0/002) نسبت به سه مهارت مذکور در گروه مورد و شاهد از نظر آماری معنیدار بود. به کارگیری مدل توانمندسازی بلوم با داشتن مؤلفهای چون تقویت سیستم حمایتی در خانواده، محیط مدرسه و جامعه، در کنار آموزش به دانشآموزان، میتواند در ارتقای مهارتهای زندگی، مؤثر باشد.
|