عنوان
|
بررسی نقش آموزشهای پس از سواد در ارتقای سطح آگاهیهای زنان و دختران نوسواد بزرگسال روستایی |
تعداد صفحات
|
12 |
نویسنده
|
ناصر سراج خرمی - علیرضا شیرین صحرایی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه پژوهش در برنامهريزي درسي (دانش و پژوهش در علوم تربیتی سابق) - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان - با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی ایران - علمی پژوهشی سال 9 شماره 5 پیاپی 32 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
148-137 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
آموزش مداوم آموزش دیده پس از سواد مهارتهای اساسی زندگی آگاهیهای عمومی و کاربردی
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش زنان روستايي و عشاير
|
چکیده
|
این پژوهش به منظور بررسی نقش آموزشهای پس از سواد در ارتقای سطح آگاهیهای عمومی و کاربردی دختران و زنان بزرگسال روستایی انجام شده است. تعداد 600 نفراز دو گروه آموزش دیده و آموزش ندیده با روش نمونهگیری منظم، از جامعه آماری انتخاب شدهاند. روش تحقیق از نوع علی ـ مقایسهای است و ابزار پژوهش یک پرسشنامه 49 سؤالی چند گزینهای در حد دورهی تکمیلی تعیین شده است. از آزمون t برای گروههای مستقل به منظور مقایسهی میانگین نمرات ازمون شوندگان دو گروه استفاده گردید. برای روایی و پایایی ابزار پژوهش، به ترتیب تاو کندال و ضریب آلفای کرانباخ مورد استفاده قرارگرفت که سؤالات مربوط به فرضیهی 3 و 5 در سطح 01/0 و سؤالات مربوط به دیگر فرضیهها در سطح 05/0 معنادار بو دو پایایی کل پرسشنامه 88/0 مشخص شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که میان فراگیرانی که آموزشهای پس از سواد را دریافت کردهاند با سواد آموزانی که این آموزشها را دریافت نکردهاند در مؤلفههای بهداشت، پیشگیری از بیماریها، تربیت فرزند، مسائل دینی و اعتقادی تفاوت معناداری وجود دارد.
|