عنوان
|
اثربخشی برنامه دانشافزایی تخصصی مادران بر خلاقیت کودکان تیزهوش |
تعداد صفحات
|
6 |
نویسنده
|
غلامعلی افروز - جمیل یزدانپناه - حیدر کریمیان |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی (راهبردهای آموزش سابق) شماره 1 پیاپی 15 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
50-45 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
خلاقیت کودکان تیزهوش هوش مادران رشد خلاقیت دانشافزایی تخصصی خلاقیت کودکان
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش حقوق کودک / كودک / حقوق فرزندان مادري/ نامادري
|
چکیده
|
اهداف: متخصصان معتقدند ميزان خلاقيت را مي توان با ايجاد محيط مناسب خانوادگي افزايش داد. با توجه به اين كه دوران كودكي حساس ترين مرحله رشد خلاقيت است، خانواده به عنوان بنيادي ترين عنصر در شكل گيري خلاقيت به شمار مي رود. تحقيق حاضر با هدف بررسي اثربخشي برنامه دانش افزايي تخصصي مادران در قلمروي خلاقيت، بر رشد خلاقيت كودكان تيزهوش آنها در پايه دوم ابتدايي انجام شد. \r\nروش ها: اين پژوهش نيمه آزمايشي در جامعه دانش آموزان كلاس دوم يكي از مدارس غيرانتفاعي شهر تهران در سال 1386 انجام شد. نمونه اين تحقيق 32 نفر بود كه براساس نمونه گيري در دسترس انتخاب و به صورت تصادفي در دو گروه آزمايش و كنترل قرار گرفتند. ابزارهاي اين پژوهش شامل تست هوش رنگي كودكان ريون و تست خلاقيت ژان لويي سليه بود. طرح پژوهش شامل مراحل پيش آزمون، آموزش برنامه دانش افزايي تخصصي مادران، پس آزمون و مرحله پيگيري بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 15 تحليل شد و از آزمون T همبسته و تحليل واريانس با اندازه گيري مكرر استفاده شد. \r\nيافته ها: تفاوت نمره پيش آزمون و پس آزمون در گروه آزمايش معني دار (0/001 = p) بود، ولي در گروه كنترل تفاوت معني داري مشاهده نشد (p > 0.05 ). مقايسه نمره گروه آزمايش و كنترل در مرحله پيگيري تفاوت معني داري نشان داد (0/001 = p) و عملكرد گروه آزمايش نسبت به گروه كنترل بهتر بود كه نشانگر پايداري اثر مداخله پس از دو ماه بود. \r\nنتيجه گيري: والدين به عنوان عاملي اثرگذار، نقش موثري در خلاقيت و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دارند. طراحي و تدوين برنامه آموزشي مناسب براي والدين و مشاركت آنان در برنامه هاي آموزشي و تربيتي مدارس، خلاقيت و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان را به دنبال خواهد داشت.
|