عنوان
|
اثربخشی آموزش اسناد بر افزایش گذشت و بهبود اسناد علّی و اسناد مسئولیت زوجین |
تعداد صفحات
|
18 |
نویسنده
|
رضا خجسته مهر - مهدی قنواتیان - غلامرضا رجبی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مشاوره و رواندرمانی خانواده سال 1 شماره 4 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
440-423 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
زوجین گذشت اسناد علی اسناد مسئولیت
|
موضوع
|
روابط زوجين خانواده درماني
|
چکیده
|
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش اسناد بر افزایش گذشت و بهبود اسناد علّی و اِسناد مئولیت زوجین شهر اهواز است. \r\nروش: در این پژوهش از یک نمونه در دسترس زوجین شهر اهواز استفاده شد که به فراخوان پژوهشگر برای آموزش اِسناد پاسخ مثبت دادند. نمونه این پژوهش را 24 زوج تشکیل میدهند که با استفاده از روش نمونهگیری تصافدی ساده به دو گروه آزمایشی (n=12) و کنترل (n=12) گمارده شدند. فرضیههای پژوهش عبارتند از: 1ـ آموزش اِسناد سبب افزایش گذشت زوجین میشود؛ 2ـ آموزش اِسناد سبب بهبود اِسناد علّی زوجین میشود؛ 3ـ آموزش اِسناد سبب بهبود اِسناد مسئولیت زوجین میشود. همه زوجین شرکت کننده در این پژوهش به وسیله مقیاس صفت گذشت (TFS) و مقیاس اِسناد ارتباطی (RAM) مورد سنجش قرار گرفتند. در این پژوهش برای تحلیل دادهها علاوه بر آمار توصیفی و روش آماری، تحلیل واریانس چند متغیّری (MANOVA) و تحلیل واریانس تک متغیّری (ANCOVA) نیز به کار بسته شد.\r\nیافتهها: نتایج بدست آمده فرضیههای پژوهش را تایید نمود و نشان داد که آموزش اِسناد به گونه معنادار سبب افزایش گذشت، بهبود اِِسناد علّی و اِسناد مسئولیت زوجین میشود. \r\nنتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد، بین زوجینی که آموزش اِسناد دیدهاند (گروه آزمایش) و زوجینی که آموزش اِسناد ندیدهاند (گروه کنترل)، از لحاظ افزایش گذشت تفاوت معناداری وجوددارد، بنابراین فرضیهها تائید میگردد.
|