عنوان | محتوای کتب درسی آموزش عالی از نظر میزان آموزش بهداشت جنسی |
تعداد صفحات | 6 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی (راهبردهای آموزش سابق) شماره 2 پیاپی 16 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1391 |
درجه علمی | علمی - ترویجی |
محدوده صفحات | 82-77 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | آموزش عالی کتابهای درسی آموزش بهداشت جنسی برنامههای درسی تحلیل محتوا |
موضوع | تربيت جنسي / آموزش جنسي |
چکیده |
اهداف: بررسی مشکلات بهداشت جنسی در محتویا کتب درسی آموزش عالی، میتواند زمینهساز گسترش بتسرهای آن در دیگر حوزههای آموزش جنسی باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی محتوای کتب درسی آموزش عالی از لحاظ میزان پرداختن به هر یک از ابعاد آموزش بهداشت جنسی بود. \r\nروشها: کتابهای «دانش خانواده» و «آیین زندگی» در دوره کارشناسی با روش تحلیل محتوا بررسی شد. بررسی با استفاده از چک لیست تحلیل محتوا که دارای چهار مولفه اصلی زیستی ـ روان شناختی، دینی ـ اخلاقی، تربیتی فرهنگی و اجتماعی ـ حقوقی و 39 مولفه فرعی انجام شد. روایی و پایایی ابزار پژوهش با استفاده از نظرات صاحب نظران تایید شد. از آزمون مجذور کای به منظور بررسی تفاوت میان مقادیر مشاهده شده و مورد انتظار استفاده شد. \r\nیافتهها: در کتاب «دانش خانواده»، مولفههای آگاهی در مورد شیوهها و وسایل پیشگیری از بازداری، همسر گزینی، ازدواج و معیارهای آن، شیوه تثبیت و استحکام مودت در خانواده، کنترل جمعیت و نظام خانواده، همچنین در کتاب «آیین زندگی»، غزیره و میل جنسی، شیوههای تثبیت و استحکام مودت در خانواده، برقراری روابط سالم با دیگران دارای بیشترین فراوانی بودند. در هر دو کتاب محتوای تربیتی ـ فرهنگی کمتر از مقدار مورد انتظار و محتوای اجتماعی ـ حقوقی بیشتر از مقدار مورد انتظار بود. \r\nنتیجهگیری: بیشترین تاکید کتاب «دانش خانواده» بر بُعد اجتماعی ـ حقوقی و در کتاب «ایین زندگی» بر بُعد دینی ـ اخلاقی آموزش بهداشت جنسی است. به طور کلی، در این دو کتاب، بُعد تربیتی ـ فرهنگی کمتر از مقدار مورد انتظار و بُعد اجتماعی ـ حقوقی بیشتر از مقدار مورد انتظار است. |
کد مقاله | 15080 |
تعداد بازدید | 921 |
|