عنوان
|
بررسی رابطه بین جدایی روانشناختی با سبکهای هویتی دانشجویان |
تعداد صفحات
|
18 |
نویسنده
|
شهرام واحدی - جلیل فتح آبادی - آیتاله فتحی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه خانواده پژوهی سال 8 پیاپی 29 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
100-83 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
جوانان استقلال سبکهای هویت جدایی روانشناختی
|
موضوع
|
جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین جدایی روانشناختی و سبکهای هویتی دانشجویان انجام گرفت. در مطالعه قطعی حاضر، 204 دانشجوی کارشناسی ترم اول دانشگاه تبریز با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شده و پرسشنامههای سبک هویتی برزونسکی و جدایی روانشناختی هافمن را تکمیل کردند. برای ارزیابی روابط بین مقیاسهای فرعی سبکهای هویتی و خردهمقیاسهای جدایی روانشناختی (استقلال نگرشی، هیجانی، تعارضی و کنشی) از تحلیل همبستگی کانونیک بهره گرفته شد. نتایج تحلیل نشان دادند که ابعاد استقلال هیجانی، نگرشی و کنشی در بین دانشجویان دختر و پسر به طور معناداری متفاوت بوده و این تفاوتها به سود پسران میباشد. همچنین در بین دختران، استقلال نگرشی از پدر و استقلال هیجانی از مادر و در بین پسران استقلال کنشی از مادر مهمترین پیشبینی کنندههای سبک هویت اطلاعاتی بودند. مؤلفههای استقلال نگرشی و کنشی از پدر نقش پیشبینیکننده منفی در سبک هویتی هنجاری دانشجویان دختر و استقلال نگرشی از مادر و هیجانی از پدر، سبک هویتی هنجاری دانشجویان پسر را به صورت منفی پیشبینی کردند. علاوه بر این، استقلال هیجانی و تعارضی از مادر میتواند سبک هویت اجتنابی را در دانشجویان دختر تبیین نماید. یافتههای این پژوهش میتواند به عنوان مقدمهای جهت برنامهریزی مداخلات آموزشی و روانشناختی در بین دانشجویان با توجه به فرهنگ ایران مورد استفاده قرار گیرد.
|