عنوان
|
نقش درگیری، حمایت از خودمختاری و گرمی مادر و پدر در انگیزش خودمختار و عملکرد تحصیلی فرزندان |
تعداد صفحات
|
16 |
نویسنده
|
فرهاد تنهای رشوانلو - الهه حجازی موغاری |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه خانواده پژوهی سال 8 پیاپی 29 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
82-67 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
پیشرفت تحصیلی درگیری حمایت از خودمختاری گرمی انگیزش خودمختار تحصیلی
|
موضوع
|
تربيت در خانواده مادري/ نامادري روابط خانوادگي پدري
|
چکیده
|
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش درگیری، حمایت از خودمختاری و گرمی مادر و پدر در پیشرفت تحصیلی فرزندان به واسطه انگیزش خودمختار است. به این منظور، 337 دانشآموز دبیرستانی به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند و مقیاسهای انگیزش تحصیلی (ولرند و همکاران، 1989) و ادراکات والدینی (رابینز، 1994) را تکمیل کردند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که درگیری مادر، حمایت از خودمختاری پدر و والدین و گرمی مادر، پدر و والدین به واسطه انگیزش خودمختار اثر غیرمستقیم بر پیشرفت تحصیلی دارند. نقش واسطهای انگیزش خودمختار تحصیلی میان ادراک از شیوه فرزندپروری (مادر، پدر و والدین) و پیشرفت تحصیلی به تأیید رسید.
|