عنوان | بررسی رابطه سخترویی با شیوههای مختلف فرزندپروری والدین در دانشآموزان دختر دبیرستانی |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه پژوهشهای روانشناختی (مصوب وزارت علوم) شماره 1 پیاپی 27 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1390 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 78-65 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فرزندپروری سخترویی |
موضوع | تربيت در خانواده روابط خانوادگي |
چکیده |
هدف از این پژوهش بررسی رابطة سخت¬رویی با شیوه¬های مختلف فرزندپروری بود. به این منظور 300 نفر از دانش¬آموزان دبیرستانی شهر تهران از طریق نمونه¬گیری تصادفی خوشه¬ای مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع¬آوری اطلاعات، پرسشنامة دیدگاه شخصی کوباسا و پرسشنامة محقق ساخته برای جمع¬آوری اطلاعات دموگرافیک آزمودنی¬ها استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، از تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی شفه استفاده شد. نتایج حاصل نشان داد دانش¬آموزانی که شیوه فرزندپروری والدینشان مقتدرانه بوده است، به طور معناداری در سخت¬رویی نمرات بالایی نسبت به دانش¬آموزان تربیت شده با شیوه¬های مستبدانه، سهل¬گیرانه، و طرد کننده به دست آوردند. یافته¬های جانبی تحقیق نشان داد که دانش-آموزان متعلق به طبقات بالا و متوسط سخت¬روترند. همچنین میان تعهد و پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت وجود دارد اما میان دو مؤلفه چالش و کنترل با پیشرفت تحصیلی تفاوت معناداری یافت نشد. |
کد مقاله | 15297 |
تعداد بازدید | 883 |
|