• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی و مقایسه روابط خانوادگی دانش‌آموزان موفق و ناموفق در تحصیل
تعداد صفحات 17
نویسنده ضرغام  قنبرپور عالم - کیومرث فرح‌بخش - معصومه اسمعیلی
مشخصات نشریه فصلنامه خانواده پژوهی سال 8 پیاپی 31
تاریخ انتشار پائیز - 1391
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 353-337
زبان فارسی
کلید واژه روابط خانوادگی  طبقه مرکزی  کد گذاری  دانش‌آموزان موفق و ناموفق  گراندد تئوری  
موضوع روابط خانوادگي    
چکیده بدیهی است، غالب جمعیت کشور ما را نوجوانان و جوانان تشکیل می¬دهند و موفقیت این گروه بزرگ در آینده نه چندان دور، به شدت وابسته به تحصیلات رسمی و آموزشگاهی آنان دارد. همگان نیز بر این امر واقف¬اند که موفقیت فرزندان دغدغه جداناپذیر خانواده¬ها و متولیان تعلیم و تربیت هر کشوری است. قریب به اتفاق متخصصین حوزه تعلیم و تربیت، روابط حاکم بر خانواده¬ها را از عوامل عمده افت و پیشرفت تحصیلی دانش¬آموزان می¬دانند.\r\nهم¬چنین افراد و گروه¬های کثیری به این مهم پرداخته¬اند، اما هم چنان این زخم کهنه، گاه خانواده¬ها را تا مرز اضمحلال پیش برده و والدین و مربیان را در مسیر خطیر خود مأیوس کرده است. پژوهش حاضر با هدف رسیدن به (طبقه مرکزی) حاصل از داده¬ها در مورد «روابط خانوادگی تأثیرگذار بر موفقیت و شکست تحصیلی دانش¬آموزان» انجام گرفت. برای این منظور، 32 مشارکت کننده و 16 دانش¬آموز سال اول متوسطه دبیرستانهای شهر شهریار، با استفاده از نمونه¬گیری هدفمند و تئوریک تا اشباع داده¬ها و از طریق مصاحبه¬های عمیق نیمه ساختار یافته، به روش پیشنهادی Strauss و Corbin که مشتمل بر کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) است، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند، در مجموع 98 و در نهایت 56 کد اولیه از مصاحبه با مشارکت کنندگان بدست آمده و در مراحل بعدی تجزیه و تحلیل، طبقه¬ای اصلی به نام «ارتباط» بدست آمده است. انتخاب واژه «ارتباط» به عنوان طبقه مرکزی به این دلیل بود که می¬توانست بخش قابل توجهی از گوناگونی¬های بدست آمده از داده¬ها را تبیین نماید. یافته¬های حاصل از این پژوهش نشان دادند که روابط خانوادگی تأثیرگذار بر موفقیت و شکست تحصیلی دانش¬آموزان، عواملی چندگانه و درهم تنیده¬اند، در نهایت نتایج نشان دادند، روابط اعضای خاناده با هم، رفتار مسئولانه والدین نسبت به فرزندان، روابط و تعامل زوجین با یکدیگر در توفیق و شکست تحصیلی دانش¬آموزان تأثیرگذار است. نتایج مختص این گروه است و تعمیم آنها به سایر گروه¬ها باید با احتیاط صورت پذیرد.

کد مقاله 15338
تعداد بازدید 980

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397