عنوان | بررسی و مقایسه روابط خانوادگی دانشآموزان موفق و ناموفق در تحصیل |
تعداد صفحات | 17 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه خانواده پژوهی سال 8 پیاپی 31 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1391 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 353-337 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | روابط خانوادگی طبقه مرکزی کد گذاری دانشآموزان موفق و ناموفق گراندد تئوری |
موضوع | روابط خانوادگي |
چکیده |
بدیهی است، غالب جمعیت کشور ما را نوجوانان و جوانان تشکیل می¬دهند و موفقیت این گروه بزرگ در آینده نه چندان دور، به شدت وابسته به تحصیلات رسمی و آموزشگاهی آنان دارد. همگان نیز بر این امر واقف¬اند که موفقیت فرزندان دغدغه جداناپذیر خانواده¬ها و متولیان تعلیم و تربیت هر کشوری است. قریب به اتفاق متخصصین حوزه تعلیم و تربیت، روابط حاکم بر خانواده¬ها را از عوامل عمده افت و پیشرفت تحصیلی دانش¬آموزان می¬دانند.\r\nهم¬چنین افراد و گروه¬های کثیری به این مهم پرداخته¬اند، اما هم چنان این زخم کهنه، گاه خانواده¬ها را تا مرز اضمحلال پیش برده و والدین و مربیان را در مسیر خطیر خود مأیوس کرده است. پژوهش حاضر با هدف رسیدن به (طبقه مرکزی) حاصل از داده¬ها در مورد «روابط خانوادگی تأثیرگذار بر موفقیت و شکست تحصیلی دانش¬آموزان» انجام گرفت. برای این منظور، 32 مشارکت کننده و 16 دانش¬آموز سال اول متوسطه دبیرستانهای شهر شهریار، با استفاده از نمونه¬گیری هدفمند و تئوریک تا اشباع داده¬ها و از طریق مصاحبه¬های عمیق نیمه ساختار یافته، به روش پیشنهادی Strauss و Corbin که مشتمل بر کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) است، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند، در مجموع 98 و در نهایت 56 کد اولیه از مصاحبه با مشارکت کنندگان بدست آمده و در مراحل بعدی تجزیه و تحلیل، طبقه¬ای اصلی به نام «ارتباط» بدست آمده است. انتخاب واژه «ارتباط» به عنوان طبقه مرکزی به این دلیل بود که می¬توانست بخش قابل توجهی از گوناگونی¬های بدست آمده از داده¬ها را تبیین نماید. یافته¬های حاصل از این پژوهش نشان دادند که روابط خانوادگی تأثیرگذار بر موفقیت و شکست تحصیلی دانش¬آموزان، عواملی چندگانه و درهم تنیده¬اند، در نهایت نتایج نشان دادند، روابط اعضای خاناده با هم، رفتار مسئولانه والدین نسبت به فرزندان، روابط و تعامل زوجین با یکدیگر در توفیق و شکست تحصیلی دانش¬آموزان تأثیرگذار است. نتایج مختص این گروه است و تعمیم آنها به سایر گروه¬ها باید با احتیاط صورت پذیرد. |
کد مقاله | 15338 |
تعداد بازدید | 980 |
|