عنوان | بررسی تأثیر متغیرهای خانوادگی بر میزان آگاهی دانشآموزان دختر دوره راهنمایی نسبت به بهداشت بلوغ |
تعداد صفحات | 17 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه خانواده پژوهی سال 8 پیاپی 31 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1391 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 335-319 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دختران نوجوان آگاهی پدیدارشناسی بهداشت بلوغ متغیرهای خانوادگی |
موضوع | بلوغ بهداشت و سلامت زنان/ زن و سلامت/ خانواده و سلامت خانواده/ اركان خانواده / ساختار خانواده |
چکیده |
این مقاله بر آن است تا به بررسی تأثیر متغیرهای خانادگی بر میزان آگاهی دانش¬آموزان نسبت به بهداشت بلوغ بپردازد. این پژوهش به دو روش کمی و کیفی انجام گرفته است. در ابتدا به روش پدیدارشناسی، با نمونه¬گیری هدفمند و به وسیله مصاحبه ژرف¬نگر به بررسی تجربه¬های دوران بلوغ 25 نوجوان دختر پرداخته، سپس با شیوه توصیفی و پیمایشی و با کمک پرسشنامه خود ایفا بر روی 400 نفر از دانش¬آموزان دختر دوره راهنمایی در استان آذربایجان شرقی مطالعه انجام گرفته است. در روش کمی برای انتخاب واحدهای مورد مطالعه از روش نمونه¬برداری خوشه¬ای استفاده شده است. برای اعتبار ابزار سنجش، از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده که ضریب اعتبار پرسشنامه¬ها 95/0 برآورد شده است. براساس یافته¬های این پژوهش میزان آگاهی دانش¬آموزان نسبت به تمام ابعاد بهداشت بلوغ متوسط است. \r\nنتایج نشان دادند که بین درآمد خانواده و سطح تحصیلات والدین و میزان آگاهی دانش آموزان نسبت به بهداشت بلوغ رابطه معناداری وجود دارد. هم چنین بین میزان آگاهی دانش¬آموزان برحسب محل سکونت، شغل پدر و منبع کسب آگاهی آنان تفاوت معناداری وجود دارد. براساس نتایج رگرسیون چند متغیره، متغیرهای مدل، در نهایت توانسته¬اند 62 درصد از واریانس متغیر وبسته را تبیین کنند. هم¬چنین قوی¬ترین پیش¬بینی کننده، متغیر تحصیلات مادر است. |
کد مقاله | 15337 |
تعداد بازدید | 834 |
|