| عنوان | بررسی مقایسهای هوش معنوی دانشآموزان دوره متوسطه بر اساس جنسیت و پایه تحصیلی |
| تعداد صفحات | 14 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | فصلنامه زن در فرهنگ و هنر شماره 4 |
| تاریخ انتشار | زمستان - 1391 |
| درجه علمی | علمی - پژوهشی |
| محدوده صفحات | 88-75 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | جنسیت پایه تحصیلی هوش معنوی دانشآموزان دبیرستانی |
| موضوع | جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن |
| چکیده |
هدف این تحقیق بررسی مقایسه¬ای هوش معنوی دانش¬آموزان دورة متوسطه شهر کرمان به تفکیک جنسیت و پایة تحصیلی بوده است. بدین منظور 537 دانش آموز دورة متوسطه از شهر کرمان (299 پسر و 238 دختر) به شیوة تصادفی طبقه¬ای انتخاب شدند تا به پرسشنامة هوش معنوی 24 سؤالی SISRI (کینگ، 2008) که دارای چهار خرده مقیاس تفکر انتقادی وجود (CET)، تولید معنای شخصی (PMP)، آگاهی متعالی (ماورایی) (TA) و توسعة حالت هوشیاری (CSE) بود، پاسخ دهند. اعتبار و پایایی پرسشنامه به روش تنصیف و الفای کرانباخ به ترتیب 79/0 و 87/0 به دست آمد. نتایج با توجه به مقادیر به دست آمده از آزمون t نشان داد که هوش معنوی دانش¬آموزان دورة متوسطة شرکت کننده در آزمون به تفکیک جنسیت، تفاوت معنی¬داری ندارد (05/0 p). همچنین تفاوت میانگین¬ها در پایه¬های مختلف تحصیلی نیز علیرغم رشد صعودی نمرات در پایه¬های بالاتر تحصیلی، معنادار نبود. |
| کد مقاله | 15376 |
| تعداد بازدید | 981 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...