عنوان | بررسی مقایسهای هوش معنوی دانشآموزان دوره متوسطه بر اساس جنسیت و پایه تحصیلی |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان سابق) شماره 4 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1391 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 88-75 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جنسیت پایه تحصیلی هوش معنوی دانشآموزان دبیرستانی |
موضوع | جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن |
چکیده |
هدف این تحقیق بررسی مقایسه¬ای هوش معنوی دانش¬آموزان دورة متوسطه شهر کرمان به تفکیک جنسیت و پایة تحصیلی بوده است. بدین منظور 537 دانش آموز دورة متوسطه از شهر کرمان (299 پسر و 238 دختر) به شیوة تصادفی طبقه¬ای انتخاب شدند تا به پرسشنامة هوش معنوی 24 سؤالی SISRI (کینگ، 2008) که دارای چهار خرده مقیاس تفکر انتقادی وجود (CET)، تولید معنای شخصی (PMP)، آگاهی متعالی (ماورایی) (TA) و توسعة حالت هوشیاری (CSE) بود، پاسخ دهند. اعتبار و پایایی پرسشنامه به روش تنصیف و الفای کرانباخ به ترتیب 79/0 و 87/0 به دست آمد. نتایج با توجه به مقادیر به دست آمده از آزمون t نشان داد که هوش معنوی دانش¬آموزان دورة متوسطة شرکت کننده در آزمون به تفکیک جنسیت، تفاوت معنی¬داری ندارد (05/0 p). همچنین تفاوت میانگین¬ها در پایه¬های مختلف تحصیلی نیز علیرغم رشد صعودی نمرات در پایه¬های بالاتر تحصیلی، معنادار نبود. |
کد مقاله | 15376 |
تعداد بازدید | 889 |
|