• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی اثرات دوری از مادر (شاغل و خانه‌دار) بر کودکان 5 تا 7 ساله در مهدکودک
تعداد صفحات 20
نویسنده طیبه فردوسی
مشخصات نشریه فصلنامه خانواده و پژوهش - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش - علمی پژوهشی سال 7 شماره 2
تاریخ انتشار تابستان - 1389
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 144-125
زبان فارسی
کلید واژه دلبستگی  هوش  مادر شاغل و غير شاغل  اختلالات رواني و رفتار اجتماعي کودکان مهدکودکي و غير مهدکودکي  
موضوع اشتغال زنان / زن و اشتغال / خانواده و اشتغال    
چکیده اهمیت و نقش اساسی خانواده در رشد کودک و ابعاد گوناگون آن همواره مورد تأیید صاحب‌نظران و دانشمندان علوم تربیتی بوده است، از این رو به منظور برسی اثرات روانشناختی (شناختی، عاطفی، رفتاری و اجتماعی) دوری از مادر (شاغل و خانه¬دار) بر کودکان 5 تا 7 ساله در مهد کودک، پژوهش حاضر در دو بخش مورد بررسی قرار گرفت. بخش نخست با روش توصیفی و نمونه¬گیری از مهد کودکهای نواحی شمال، غرب، جنوب، شرق و مرکز تهران (مناطق 1، 3، 5، 7 و 15 آموزش و پرورش و بهزیستی) به روش خوشه¬ای تصادفی ساده صورت گرفت که در نهایت 177 کودک به صورت تصادفی انتخاب شدند. در بخش دوم به روش علّی ـ مقایسه¬ای 43 کودک به عنوان گروه ملاک و 34 کودک به عنوان گروه کنترل و همتای این گروه با آنها مقایسه شدند. ابزار این تحقیق در بعد شناختی آزمون ریون، در بعد اجتماعی وایلند، در بعد عاطفی رندولف و در بعد رفتاری پرسشنامه مشکلات رفتاری محقق ساخته بود که روی کودکان و مادران آنها اجرا شد. نتایج توصیفی نشان داد که در وضعیت¬شناختی، نمره هوش اکثریت کودکان 5 تا 6 ساله و 6 تا 7 ساله در حد متوسط و بالاتر از آن بود. از لحاظ عاطفی اکثریت (5/55 درصد) کودکان در وضعیت دلبستگی ناایمن به سر می¬برند و دارای اختلال دلبستگی بودند و بقیه آنان دلبستگی ایمن داشتند. از نظر وضعیت رفتاری، اکثریت کودکان اختلال دلبستگی از نوع واکنشی داشتند. سن اجتماعی اکثر کودکان 5 تا 6 ساله طبیعی و بالاتر بود، اما سن اجتماعی اکثریت کودکان 6 تا 7 ساله کمتر از متوسط بود.\r\nنتایج آزمون t در مقایسه با نتایج دو گروه ملاک و کنترل نشان داد که کودکان مهد کودکی از نظر هوش نسبت به کودکان غیرمهدکودکی وضعیت بهتری داشتند، اما اختلال دلبستگی و مشکلات رفتاری آنان بیشتر از کودکانی بود که نزد مادر نگهداری می¬شدند. مقایسه کودکانی که در مهد کودک بودند (اعم از مادر شاغل و غیرشاغل) نشان داد که در هیچ کدام از متغیرهای تحت مقایسه، تفاوتی وجود ندارد، اما کودکان مادران شاغل مشکلات رفتاری بیشتری نسبت به کودکان مادران غیرشاغل نشان دادند. از نظر جنسیت، مقایسه دختران و پسران بیانگر آن بود که فقط در آزمون دلبستگی تفاوت این دو گروه معنادار بود، به عبارت دیگر اختلال دلبستگی در پسران بیشتر از دختران مشاهده شد.

کد مقاله 15714
تعداد بازدید 1990

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397