عنوان | بررسی هویت زنان در نقوش آثار هنری سدههای آغازین اسلام |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه زن در فرهنگ و هنر شماره 4 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1391 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 74-59 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | هویت زنان موقعیت اجتماعی اسطورهای نقش و نگار نمادين سدههای نخستین اسلامی |
موضوع | زن و هنر |
چکیده |
منابع تصویری به جای مانده از آثار هنری سده¬های آغازین حکومت اسلامی یکی از مستندات معتبری است که می¬توان با بررسی آن به هویت و جایگاه اجتماعی زنان در آن دوران دست یافت. نقوش پیکره¬های زنان در دیوارنگاره¬های کاخ¬های امویان و عباسیان، اولین اطلاعات بصری مستدل در این خصوص را از دو قرن اولیة اسلام به ما ارائه می¬دهند. در سده¬های بعدی گسترة نقوش را علاوه بر دیوارنگاره¬ها در نگارگری نسخ خطی و دیگر شاخه¬های هنری می¬توان مشاهده کرد. از سدة ششم به بعد با استحکام باور اسلامی در میان سایر ملل شاهد حضور تصویری هستیم که به وجوه مختلف شخصیت زن می¬پردازد؛ این پیکره¬ها گاه جنبة تزئین¬گرا، گاه نمادین و گاه اسطوره¬ای پیدا کرده¬اند. در این دوران تصویر پیکر زنان اکثراً در کنار نقوش گل و گیاه، پرنده و یا حیوانات دیگر ظاهر و برای بازیابی هویت و شخصیت زنان می¬توان به پوشش و یا حالات پیکره¬ها تأکید کرد. در این مقاله علاوه بر معرفی جایگاه اجتماعی زنان، به این مهم پرداخته می¬شود که بعضی از این تصاویر جنبه¬ای آرمانی دارد و برخی دیگر هویتی اساطیری به آنان می¬بخشد. این پیکره¬ها که با پوشش¬ها و آرایش¬های متنوع به تصویر کشیده شده¬اند، علاوه بر زیبا¬شناسی دوران از باورها و تمایلات و موقعیت¬های فردی آنان نیز سخن دارند. نکتة قابل توجه در تمایزات این تصاویر این است که در بررسی تحلیلی آنان می¬توان هویت اجتماعی زنان را به عنوان مقدسه، حاکم، خنیاگر، مادر و یا همسر باز شناخت. |
کد مقاله | 15375 |
تعداد بازدید | 868 |
|