• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی تجربه دبیران زن از ایفای هم‌زمان نقش کار- خانواده و تأثیر آن بر چگونگی تدریس آن‌ها
تعداد صفحات 24
نویسنده مژگان کرد - محمد عطاران - یزدان منصوریان
مشخصات نشریه فصلنامه مطالعات اجتماعی روان‌شناختی زنان (مطالعات زنان سابق) سال 10 شماره 1 پیاپی 30
تاریخ انتشار بهار - 1391
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 148-125
زبان فارسی
کلید واژه تعارض نقش  نقش کار خانواده  تدريس  دبيران زن  فشار نقش  شکست نقش  تدريس غير مؤثر  
موضوع اشتغال زنان / زن و اشتغال / خانواده و اشتغال    
چکیده پژوهش حاضر راجع به تجربه¬های دبیران زن از ایفای هم زمان نقش کار ـ خانواده و چگونگی تدریس آنها در این موقعیت است. این پژوهش با استفاده از رویکرد کیفی انجام شد. نمونة پژوهش 20 دبیر زن بودند که با استفاده از شیوة نمونه¬گیری هدفمند از میان دبیران زن متأهل و دارای فرزند انتخاب شدند که سابقة تدریس بیشتر از 5 سال داشتند و در مقطع متوسطه شهرستان ایذه تدریس می¬کردند. نتایج نشان داد که دبیران زن فشارها و دوگانگی¬های زیادی را در موقعیت ایفای همزمان نقش کار ـ خانواده تحمل می¬کنند. مشارکت نکردن همسران این زنان در انجام دادن کارهای خانگی یکی از عوامل زمینه¬ای قوی در به وجود آمدن این فشارها و دوگانگی¬ها در آنها است. تجربه¬های منحصر به فرد زندگی دبیران زن نیز در دو مقولة تدریس غیر مؤثر و انتخاب شغل دبیری خلاصه می¬شود. دبیران زن به دلیل فشارها و تعارض¬هایی که در این موقعیت تجربه می¬کنند، راهبردهایی را برای کنترل وضعیت خود انتخاب می¬کنند که این راهبردها پیامدهایی منفی در تدریس آنها و در نهایت، بر یادگیری دانش آموزان بر جای می¬گذارد. شرایط پذیرش شغل دبیری (ارتباط نداشتن با مردان، نیاز اقتصادی و انجام دادن بهتر نقش¬های خانگی) توسط زنان شرکت کنندة در این پژوهش یکی از عوامل زمینه¬ای در به وجود آمدن چنین سهل¬انگاری¬هایی در تدریس از طرف دبیران است. وجود این عوامل زمینه¬ای و دوگانگی¬های نقش، تدریس غیرمؤثر این دبیران را باعث شده است.

کد مقاله 15259
تعداد بازدید 862

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397