عنوان
|
بررسی تجربه دبیران زن از ایفای همزمان نقش کار- خانواده و تأثیر آن بر چگونگی تدریس آنها |
تعداد صفحات
|
24 |
نویسنده
|
مژگان کرد - محمد عطاران - یزدان منصوریان |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان (مطالعات زنان سابق) سال 10 شماره 1 پیاپی 30 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
148-125 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
تعارض نقش نقش کار خانواده تدريس دبيران زن فشار نقش شکست نقش تدريس غير مؤثر
|
موضوع
|
اشتغال زنان / زن و اشتغال / خانواده و اشتغال
|
چکیده
|
پژوهش حاضر راجع به تجربه¬های دبیران زن از ایفای هم زمان نقش کار ـ خانواده و چگونگی تدریس آنها در این موقعیت است. این پژوهش با استفاده از رویکرد کیفی انجام شد. نمونة پژوهش 20 دبیر زن بودند که با استفاده از شیوة نمونه¬گیری هدفمند از میان دبیران زن متأهل و دارای فرزند انتخاب شدند که سابقة تدریس بیشتر از 5 سال داشتند و در مقطع متوسطه شهرستان ایذه تدریس می¬کردند. نتایج نشان داد که دبیران زن فشارها و دوگانگی¬های زیادی را در موقعیت ایفای همزمان نقش کار ـ خانواده تحمل می¬کنند. مشارکت نکردن همسران این زنان در انجام دادن کارهای خانگی یکی از عوامل زمینه¬ای قوی در به وجود آمدن این فشارها و دوگانگی¬ها در آنها است. تجربه¬های منحصر به فرد زندگی دبیران زن نیز در دو مقولة تدریس غیر مؤثر و انتخاب شغل دبیری خلاصه می¬شود. دبیران زن به دلیل فشارها و تعارض¬هایی که در این موقعیت تجربه می¬کنند، راهبردهایی را برای کنترل وضعیت خود انتخاب می¬کنند که این راهبردها پیامدهایی منفی در تدریس آنها و در نهایت، بر یادگیری دانش آموزان بر جای می¬گذارد. شرایط پذیرش شغل دبیری (ارتباط نداشتن با مردان، نیاز اقتصادی و انجام دادن بهتر نقش¬های خانگی) توسط زنان شرکت کنندة در این پژوهش یکی از عوامل زمینه¬ای در به وجود آمدن چنین سهل¬انگاری¬هایی در تدریس از طرف دبیران است. وجود این عوامل زمینه¬ای و دوگانگی¬های نقش، تدریس غیرمؤثر این دبیران را باعث شده است.
|