عنوان
|
علل گرایش به آموزش در خانه از نظر والدین کودکان آموزش دیده در خانه: مطالعه کیفی تجربیات والدین |
تعداد صفحات
|
14 |
نویسنده
|
کورش فتحی واجارگاه - اباصلت خراساني - محمدتقي رودي |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه پژوهش در برنامهريزي درسي (دانش و پژوهش در علوم تربیتی سابق) - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان - با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی ایران - علمی پژوهشی سال 9 شماره 8 پیاپی 35 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
14-1 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
مدرسه آموزش در خانه آموزش برنامههای درسی آموزش رسمی
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش
|
چکیده
|
آموزش در خانه عبارت است از آموزش کودکان در محیط خانه و توسط خود والدین. در این روش آموزشی، برنامه¬های درسی و روش¬های آموزشی توسط خود والدین و کودک مشخص می¬شود. پژوهش حاضر، با هدف بررسی دلایل گرایش به آموزش در خانه انجام گرفت. رویکرد این پژوهش کیفی بود که در آن 9 خانواده در شهر تهران براساس نمونه¬گیری هدفمند و به صورت «روش گلوله برفی» انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از روش¬های مصاحبه نیمه ساختار یافته و «خود شرح حال نویسی» استفاده شد. روش تجزیه و تحلیل یافته¬ها، تحلیل محتوای متن مصاحبه اتوبیوگرافی بوده است. یافته¬های پژوهش بیانگر آن است عامل اقتصادی به عنوان عامل مؤثر در گرایش به آموزش در خانه چندان مورد توجه والدین نبوده است. پیرامون عوامل فرهنگی اجتماعی به جو رقابتی مدارس، خالی¬بودن جای آموزش¬های اخلاقی و ارزش¬های انسانی در برنامه¬های درسی مدارس و تجربیات آموزشی والدین و احساس مسئولیت والدین اشاره شده است. در مورد عوامل آموزشی و پداگوژیکی گرایش به آموزش در خانه، نارضایتی از برنامه¬های درسی، روش¬های آموزشی در مدارس و استقلال در یادگیری، توجه به علایق و نیازهای کودک، پیویایی روش و فرصت آموزش متقابل در آموزش در خانه بیان شد. تمرکزگرایی و سیاست¬زدگی آموزشی نیز به عنوان خط مشی¬های سیاسی مؤثر در آموزش در خانه ذکر گردید.
|