عنوان
|
اثربخشی آموزش ارزشهای زندگی بر رشد اجتماعی کودکان و خودکارآمدی والدین آنان |
تعداد صفحات
|
9 |
نویسنده
|
نازفر مقتدری - ژاله رفاهی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه پژوهش در برنامهريزي درسي (دانش و پژوهش در علوم تربیتی سابق) - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان - با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی ایران - علمی پژوهشی سال 8 پیاپی 30 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1390 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
47-39 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
رشد اجتماعی خودکارآمدی ارزشهاي زندگي کودکان
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش مهارتهاي زندگي
|
چکیده
|
هدف این پژوهش تبیین اثربخشی آموزش ارزش¬های زندگی در رشد اجتماعی کودکان پیش¬دبستانی و خودکارآمدی والدین آنها بود. این پژوهش از نوع شبه آزمایشی و طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه گواه بود. جامعة آماری همة کودکان پیش¬دبستانی بودند که در سال 1389 در مهد کودکهای تحت پوشش سازمان بهزیستی شهر شیراز مشغول بودند. با روش نمونه¬گیری خوشه¬ای چند مرحله¬ای تعداد 351 کودک انتخاب، و پرسشنامة رشد اجتماعی واینلند برای کودکان و پرسشنامه خودکارآمدی شرر و آدامز برای والدین آنان اجرا گردید. بعد از تکمیل پرسشنامه¬ها، 30 نفر از افرادی که از حد نصاب نمره پایین¬تر بودند، به صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. گروه آزمایش 10 جلسة 2 ساته تحت آموزش ارزش¬های زندگی قرار گرفتند. داده¬های جمع¬آوری شده با استفاده از نرم¬افزار SPSS و آزمون آماری کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که تفاوت در دو گروه آزمایش و گواه از نظر میزان رشد اجتماعی کودکان (002/0 P) و خودکارآمدی والدین آنها (02/ P) به سطح معنادار رسیده است. اثر آموزش به ترتیب 30 و 18 درصد بوده است.
|