• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان برسی اثربخشی آموزش مهارت‌های فرزندخواندگی بر کاهش تنیدگی و تغییر سبک‌های مقابله‌ای زوجین متقاضی فرزند
تعداد صفحات 10
نویسنده الهه ذوقي فياض - حمیدرضا آقامحمدیان شعرباف - احمد علی‌پور - مهناز علی اکبری دهکردی
مشخصات نشریه فصلنامه اصول بهداشت روانی - دانشگاه علوم پزشكی مشهد - علمی پژوهشی سال 14 شماره 3 پیاپی 55
تاریخ انتشار پائیز - 1391
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 210-219
زبان فارسی
کلید واژه زوجین  استرس  مهارت  فرزندخواندگی  
موضوع زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش     فرزندخواندگي     مهارت‌هاي زندگي    
چکیده مقدمه: امروزه به واسطه¬ی افزایش میزان ناباروری زوج¬ها و بی¬سرپرستی کودکان، فرزندخواندگی بیشتر در کانون توجه قرار گرفته است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای فرزندخواندگی بر کاهش تنیدگی و تغییر سبک¬های مقابله¬ای زوجین متقاضی فرزندخواندگی انجام گرفته است. \r\nروش¬کار: پژوهش حاضر از نوع طرح¬های نیمه آزمایشی است. جامعه¬ی پژوهش شامل تمام زوجین متقاضی فرزندخواندگی بوده که از خرداد 88 لغایت خرداد 89 به سازمان بهزیستی خراسان رضوی مراجعه نموده¬اند. زوجین واجد معیارهای پژوهش به شیوه¬ی نمونه¬ی در دسترس انتخاب و پرسش¬نامه¬ی اضطراب کتل و سبک¬های مقابله¬ای لازاروس و فولکمن را تکمیل نمودند. از بین ایشان تعداد 14 زوج دارای نمره¬ی خام بیشتر از 35 در تست اضطراب و سبک¬ مقابله¬ی هیجان¬مدار در پرسش¬نامه¬ی سبک¬های مقابله بودند، انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد جایگزین شدند. سپس 8 جلسه-ی آموزش مهارت¬های فرزندخواندگی برای گروه آزمون اجرا گردید. گروه شاهد روند عادی مراحل اداری را سپری نمودند. بعد از اجرای مداخله، میزان تنیدگی و سبک¬های مقابله¬ی دو گروه مجدداً اندازه¬گیری و 6 هفته بعد آزمون پی¬گیری روی گروه آزمون اجرا شد. داده¬ها با استفاده از آزمون¬های آماری تحلیل کوواریانس یک سویه و تحلیل واریانس اندازه¬گیری مکرر تحلیل گردید. \r\nیافته¬ها: بین دو گروه آزمون و شاهد، از نظر تفاوت نمرات در دو آزمون اضطراب کتل (05/0 P) و سبک¬های مقابله (05/0 P) تفاوت مثبت و معنی¬داری وجود داشت. \r\nنتیجه¬گیری: آموزش مهارت¬های فرزندخواندگی می¬تواند موجب کاهش میزان تنیدگی زوجین متقاضی فرزند گردیده و باعث شود که این افراد در مقابله با تنیدگی، بیشتر از سبک¬های مقابله¬ی مسئله¬مدار استفاده کنند.

کد مقاله 15463
تعداد بازدید 823

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397