عنوان
|
برسی اثربخشی آموزش مهارتهای فرزندخواندگی بر کاهش تنیدگی و تغییر سبکهای مقابلهای زوجین متقاضی فرزند |
تعداد صفحات
|
10 |
نویسنده
|
الهه ذوقي فياض - حمیدرضا آقامحمدیان شعرباف - احمد علیپور - مهناز علی اکبری دهکردی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه اصول بهداشت روانی (مصوب وزارت بهداشت) سال 14 شماره 3 پیاپی 55 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
210-219 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
زوجین استرس مهارت فرزندخواندگی
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش فرزندخواندگي مهارتهاي زندگي
|
چکیده
|
مقدمه: امروزه به واسطه¬ی افزایش میزان ناباروری زوج¬ها و بی¬سرپرستی کودکان، فرزندخواندگی بیشتر در کانون توجه قرار گرفته است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای فرزندخواندگی بر کاهش تنیدگی و تغییر سبک¬های مقابله¬ای زوجین متقاضی فرزندخواندگی انجام گرفته است. \r\nروش¬کار: پژوهش حاضر از نوع طرح¬های نیمه آزمایشی است. جامعه¬ی پژوهش شامل تمام زوجین متقاضی فرزندخواندگی بوده که از خرداد 88 لغایت خرداد 89 به سازمان بهزیستی خراسان رضوی مراجعه نموده¬اند. زوجین واجد معیارهای پژوهش به شیوه¬ی نمونه¬ی در دسترس انتخاب و پرسش¬نامه¬ی اضطراب کتل و سبک¬های مقابله¬ای لازاروس و فولکمن را تکمیل نمودند. از بین ایشان تعداد 14 زوج دارای نمره¬ی خام بیشتر از 35 در تست اضطراب و سبک¬ مقابله¬ی هیجان¬مدار در پرسش¬نامه¬ی سبک¬های مقابله بودند، انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد جایگزین شدند. سپس 8 جلسه-ی آموزش مهارت¬های فرزندخواندگی برای گروه آزمون اجرا گردید. گروه شاهد روند عادی مراحل اداری را سپری نمودند. بعد از اجرای مداخله، میزان تنیدگی و سبک¬های مقابله¬ی دو گروه مجدداً اندازه¬گیری و 6 هفته بعد آزمون پی¬گیری روی گروه آزمون اجرا شد. داده¬ها با استفاده از آزمون¬های آماری تحلیل کوواریانس یک سویه و تحلیل واریانس اندازه¬گیری مکرر تحلیل گردید. \r\nیافته¬ها: بین دو گروه آزمون و شاهد، از نظر تفاوت نمرات در دو آزمون اضطراب کتل (05/0 P) و سبک¬های مقابله (05/0 P) تفاوت مثبت و معنی¬داری وجود داشت. \r\nنتیجه¬گیری: آموزش مهارت¬های فرزندخواندگی می¬تواند موجب کاهش میزان تنیدگی زوجین متقاضی فرزند گردیده و باعث شود که این افراد در مقابله با تنیدگی، بیشتر از سبک¬های مقابله¬ی مسئله¬مدار استفاده کنند.
|