عنوان
|
بررسی تأثیر آموزش برنامه تربیت سازنده به مادران در بهبود روابط با فرزندان نوجوان |
تعداد صفحات
|
8 |
نویسنده
|
فاطمه محرری - عاطفه سلطانیفر - حمید خالصی - نجمه اسلامی |
مشخصات نشریه
|
دوماهنامه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد (مصوب وزارت بهداشت) سال 55 شماره 2 پیاپی 116 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
123-116 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
والدین نوجوانان برنامه تربیت سازنده
|
موضوع
|
تربيت در خانواده مادري/ نامادري روابط خانوادگي
|
چکیده
|
کیفیت فرزندپروری عامل عمده¬ای در رشد و تکامل نوجوان می¬باشد که نامناسب بودن آن در کنار تعارضات خانوادگی و فقدان رابطه¬ی گرم و مثبت با والدین پیشگوی قوی برای ایجاد و باقی ماندن مشکلات هیجانی رفتاری در نوجوانان محسوب می¬شود. این پژوهش تأثیر مجموعه¬ی آموزشی تربیت سازنده را در بهبود شیوه¬های فرزندپروری، کاهش مشکلات رفتاری نوجوانان و بهبود روابط آنان با والدین بررسی می¬نماید. \r\nروش کار: در یک مطالعه مداخله¬ای شاهددار (پیش آزمون ـ پس آزمون) 60 نفر از والدین نوجوانان دختر محصل در دبیرستان وارثان نور منطقه 6 مهد در دو گروه مورد و شاهد بررسی شدند. اطلاعات به کمک پرسشنامه¬های جمعیت شناختی، توانایی¬ها و مشکلات، و میزان رضایت شرکت¬کنندگان و مقیاس¬های فرزندپروری، والد بودن، افسردگی، استرس، اضطراب پیش از شروع و در پایان جلسات جمع¬آوری شدند. آموزش روش¬های تربیت سازنده طی 6 جلسه دو ساعته ارایه گردید. داده¬ها با آمار توصیفی و تحلیل واریانس¬ها به کمک SPSS تحلیل شدند. \r\nنتایج: سن مادر، نوجوان و پدر در دو گروه تفاوت معنی¬داری نداشت. نتایج مقیاس توانایی¬ها و مشکلات در نوجوانان نشان داد که تغییر متوسط نمره کلی در پایان مداخله (001/0p و تغییر کلی میانگین¬ها در مقیاس¬های فرزندپروری (001/0p والد بودن (001/0p در گروه مورد نسبت به شاهد معنی دار بودند. تفاوت در شاخص¬های افسردگی، اضطراب و فشار روانی نیز در گروه مورد و شاهد معنی¬دار بود.(001/0p\r\nنتیجه¬گیری: مداخلات آموزشی تربیت سازنده می¬تواند موجب بهبود در زمینه¬های روش¬های فرزندپروری والدین، افزایش احساس کفایت آنان و بهبود روابط والدین با نوجوانان و کاهش مشکلات رفتاری آنان گردد.
|