• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی تأثیر آموزش حل مسئله تعدیل‌ شده با رویکرد خانواده‌محور، بر میزان عزت نفس مددجویان وابسته به مواد مخدر
تعداد صفحات 8
نویسنده رحیم حبیبی - امیررضا صالح مقدم - علی طلایی - سعید ابراهیم زاده - حسین کریمی مونقی
مشخصات نشریه دوماهنامه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد سال 55 شماره 1
تاریخ انتشار بهار - 1391
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 59-52
زبان فارسی
کلید واژه خانواده‌ محوری  عزت نفس  آموزش حل مسئله تعدیل‌‎شده  مددجویان وابسته به مواد  
موضوع خانواده درماني    
چکیده جهان در کنار بحران تهدید بمب اتمی، بحران نابودی محیط زیست، بحران فقر جامعه، شاهد بحران اعتیاد نیز می¬باشد. یکی از مشکلات شایع در اکثر مددجویان معتاد کاهش عزت نفس است. عزت نفس انعطاف¬پذیری در مقابل تغییرات را افزایش داده و نگرش¬های مثبت در جهت پیشرفت احساس خودکفایی را تقویت می¬کند. پژوهش¬های پیرامون مسئله اعتقاد و ارائه راهکارهای درمانی غیر دارویی اعتیاد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می¬باشد. هدف از انجام مطالعه حاضر بررسی تأثیر آموزش حل مسئله خانواده محور بر میزان عزت نفس مددجویان وابسته به مواد مخدر است.
روش کار: این پژوهش یک مطالعه مورد شاهدی تجربی دو گروهه است که در سال 1389 در کلینیک مهر مشهد انجام شده است. پس از تأیید روایی و پایایی پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت، 60 مددجوی وابسته به مواد مخدر در دو گروه 30 نفره آزمون و کنترل به صورت تخصیص تصادفی تقسیم شدند. تمامی واحدهای پژوهش فرم¬ها و پرسشنامه عزت نفس را قبل از مداخله تکمیل نموده برای گروه آزمون به مدت دو ماه، 8 جلسه 45 دقیقه¬ای جلسات حل مسأله خانواده محور برگزار گردید. سپس هر دو گروه پرسشنامه عزت نفس را تکمیل نمودند. تجزیه و تحلیل داده¬ها با نرم افزار spss و آزمون-های دقیق فیشر، تی مستقل و تی زوجی استفاده شد.
نتایج: مداخله در گروه آزمون منجر به افزایش معنی¬داری (0001/0p=) به میزان 5/4 برابر افزایش در نمره عزت نفس نسبت به گروه کنترل گردید.
نتیجه¬گیری: بکارگیری روش آموزشی حل مسئله با رویکرد خانواده محور می¬تواند جهت بهبود و تکمیل فرآیند درمانی ترک اعتیاد مددجویان به عنوان یک روش غیر دارویی مفید و مؤثر باشد.

کد مقاله 15239
تعداد بازدید 962

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397