عنوان | بررسی تأثیر آموزش حل مسئله تعدیل شده با رویکرد خانوادهمحور، بر میزان عزت نفس مددجویان وابسته به مواد مخدر |
تعداد صفحات | 8 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوماهنامه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد سال 55 شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار - 1391 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 59-52 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | خانواده محوری عزت نفس آموزش حل مسئله تعدیلشده مددجویان وابسته به مواد |
موضوع | خانواده درماني |
چکیده |
جهان در کنار بحران تهدید بمب اتمی، بحران نابودی محیط زیست، بحران فقر جامعه، شاهد بحران اعتیاد نیز می¬باشد. یکی از مشکلات شایع در اکثر مددجویان معتاد کاهش عزت نفس است. عزت نفس انعطاف¬پذیری در مقابل تغییرات را افزایش داده و نگرش¬های مثبت در جهت پیشرفت احساس خودکفایی را تقویت می¬کند. پژوهش¬های پیرامون مسئله اعتقاد و ارائه راهکارهای درمانی غیر دارویی اعتیاد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می¬باشد. هدف از انجام مطالعه حاضر بررسی تأثیر آموزش حل مسئله خانواده محور بر میزان عزت نفس مددجویان وابسته به مواد مخدر است. روش کار: این پژوهش یک مطالعه مورد شاهدی تجربی دو گروهه است که در سال 1389 در کلینیک مهر مشهد انجام شده است. پس از تأیید روایی و پایایی پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت، 60 مددجوی وابسته به مواد مخدر در دو گروه 30 نفره آزمون و کنترل به صورت تخصیص تصادفی تقسیم شدند. تمامی واحدهای پژوهش فرم¬ها و پرسشنامه عزت نفس را قبل از مداخله تکمیل نموده برای گروه آزمون به مدت دو ماه، 8 جلسه 45 دقیقه¬ای جلسات حل مسأله خانواده محور برگزار گردید. سپس هر دو گروه پرسشنامه عزت نفس را تکمیل نمودند. تجزیه و تحلیل داده¬ها با نرم افزار spss و آزمون-های دقیق فیشر، تی مستقل و تی زوجی استفاده شد. نتایج: مداخله در گروه آزمون منجر به افزایش معنی¬داری (0001/0p=) به میزان 5/4 برابر افزایش در نمره عزت نفس نسبت به گروه کنترل گردید. نتیجه¬گیری: بکارگیری روش آموزشی حل مسئله با رویکرد خانواده محور می¬تواند جهت بهبود و تکمیل فرآیند درمانی ترک اعتیاد مددجویان به عنوان یک روش غیر دارویی مفید و مؤثر باشد. |
کد مقاله | 15239 |
تعداد بازدید | 962 |
|