عنوان
|
تأثیر آموزش بر سازگاری اجتماعی مادران کودکان عقبمانده ذهنی آموزشپذیر بر اساس تئوری سازگاری روی |
تعداد صفحات
|
7 |
نویسنده
|
زهرا علی اکبرزاده آرانی - ترانه تقوی لاریجانی - ناهیددخت شریفی نیستانک - فاطمه نوغانی - سقراط فقیه زاده - مجید خاری آرانی |
مشخصات نشریه
|
دوماهنامه فیض شماره 2 پیاپی 62 |
تاریخ انتشار
|
خرداد و تیر - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
134-128 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
سازگاری اجتماعی مادران عقب ماندگی ذهنی تئوری سازگاری روی
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
سابقه و هدف: فرزندانی که از نظر ذهنی ناتوان هستند، فشارهای روانی خاصی را بر کل خانواده و به ویژه مادران تحمیل می¬کنند. جهت ایجاد سازگاری باید از شیوه¬های مقابله¬ای استفاده شود. این تحقیق با هدف بررسی تأثیر آموزش بر سازگاری اجتماعی مادران کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر براساس تئوری سازگاری روی انجام گرفت. \r\nمواد و روش¬ها: مطالعه¬ی نیمه تجربی حاضر بر روی 40 نفر از مادران کودکان عقب¬مانده ذهنی آموزش¬پذیر مراجعه¬کننده به مدرسه استثنایی شهرستان آران و بیدگل طی سالهای 89-1388 صورت پذیرفت. مداخله به شیوه حضوری و در 4 جلسه آموزشی 2 ساعته به همراه 30 دقیقه پرسش و پاسخ در طی 2 هفته انجام گرفت. محتوای آموزش شامل آموزش شیوه¬های سازگاری براساس ابعاد تئوری سازگاری روی بود. پرسشنامه سازگاری، قبل و 6 هفته بعد از پایان مداخله، مجدداً توسط واحدهای مورد پژوهش تکمیل گردید.\r\nنتایج: میانگین نمرات سازگاری اجتماعی مادران کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر در بعد فیزیولوژیک، درک از خود، وابستگی و استقلال، ایفای نقش و سازگاری اجتماعی کل، قبل و بعد از آموزش اختلاف معنی¬داری را نشان داد (001/0P\r\nنتیجه¬گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که آموزش بر اساس تئوری روی بر سازگاری اجتماعی مادران کودکان عقب مانده ذهنی مؤثر است.
|