عنوان
|
ویژگیهای روانسنجی مقیاس چند بعدی رضایت از زندگی در دانشآموزان مقطع راهنمایی شهر گرگان: بررسی تفاوتهای جنسیّتی و سنی |
تعداد صفحات
|
24 |
نویسنده
|
روشنک خدابخش پیرکلانی - مرضيه مهاجر بادکوبه - امير نيک آذين |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات روانشناختی - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا (س) - علمی پژوهشی شماره 1 پیاپی 33 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1392 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
144-121 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
اعتبار پایایی تحلیل عاملی رضايت چند بعدي از زندگي
|
موضوع
|
جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
هدف از پژوهش حاضر تعیین اعتبار و پایایی مقیاس چند بعدی رضایت از زندگی دانش¬آموزان و بررسی وضعیت رضایت از زندگی دانش¬آموزان مقطع راهنمایی شهر گرگان به تفکیک جنسیبت و پایة تحصیلی بود. روش پژوهش توصیفی بوده و 765 نفر از دانش¬آموزان مقطع راهنمای شهر گرگان (376 نفر و 389 پسر) که در سال 90-89 مشغول به تحصیل بوده¬اند به روش نمونه¬گیری تصادفی طبقه¬ای چند مرحله¬ای انتخاب شدند. برای جمع¬آوری اطلاعات، از مقیاس چند بعدی رضایت از زندگی دانش¬آموزان استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان¬دهندة 12 عامل بود که با استفاده از تحلیل موازی، از این دوازده عامل، هفت عامل اول با تبیین 81/43 درصد واریانس پذیرفته شدند. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان¬دهندة برازش مقبول مدل پنج عالمی در دانش آموزان ایرانی بود. ضرایب آلفای کرونباخ برای نمرة کل کیفیت زندگی ادراکی 90/0 و ابعاد پرسشنامه بین 76/0 تا 88/0 بود که مقبول است. مقایسة رضایت از زندگی به تفکیک جنسیّت و پایة تحصیلی حاکی از تفاوتهای معنادار میان پسران و دختران و همچنین میان دانش آموزان پایه¬های مختلف تحصیلی در برخی از ابعاد پرسشنامه بود. نتایج نشان داد که مقیاس رضایتمندی چند بعدی دانش¬آموزان در جامعة ایرانی ویژگی¬های روان¬سنجی مناسبی دارد و می¬توان از آن در امور پژوهشی و سیاست¬گذاری¬های ملّی و ناحیه¬ای استفاده کرد.
|