عنوان
|
مطالعه کارآمدی کلاسهای آموزش خانواده از دیدگاه والدین |
تعداد صفحات
|
36 |
نویسنده
|
علیاکبر پيرزاد - ابوالفضل بختياري |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه خانواده و پژوهش سال 8 شماره 1 و 2 |
تاریخ انتشار
|
بهار و تابستان - 1390 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
156-121 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
تربیت تربیت دینی فرزندان آموزش خانواده اثربخشی نیاز نیازهای جسمی هماهنگسازی روشهای تربیتی خانه و مدرسه
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش
|
چکیده
|
این پژوهش با هدف مطالعة اثربخشی کلاسهای آموزش خانواده بر والدین دانش¬آموزان دبیرستانهای پسرانه ناحیة دو شهرری که در سال تحصیلی 89-1388 در این کلاسها شرکت کرده¬اند، انجام گرفته است. جامعه آماری آن 2400 نفر و نمونه آماری این پژوهش 333 نفر از اولیای شرکت کننده در این کلاسهاست که به روش نمونه¬گیری تصادفی طبقه¬ای از جامعه مورد پژوهش انتخاب شده¬اند. روش پژوهش، توصیفی از نوع پس رویدادی بوده و ابزار آن پرسشنامه¬ای محقق ساخته است که روایی آن توسط اساتید راهنما، مشاور و کارشناسان پژوهشکده اولیا و مربیان (خانواده) تأیید کرده¬اند. نتایج این پژوهش نشانگر آن است که: دورة آموزش خانواده باعث افزایش آگاهی و دانش اولیای شرکت کننده شده است؛ از این رو می¬توان گفت کلاسهای آموزش خانواده دارای اثر بخشی لازم بوده است. همچنین دورة آموزش خانوادة برگزار شده در افزایش دانش و آگاهی اولیای شرکت کننده دربارة روشهای تربیت دینی و شناخت نیازهای جسمی نوجوانان، افزایش و ارتقای آگاهی والدین در زمینة مسائل مربوط به رشد و پرورش نوجوانان به منظور شناخت نیازهای عاطفی ـ روانی، افزایش هماهنگی روشهای تربیتی خانه و مدرسه و تقویت ارتباط اولیا و مربیان مؤثر بوده است. در ضمن این پژوهش نشان داد که میان نظرات زنان و مردان شرکت¬کننده در کلاسهای آموزش خانواه پیرامون اثربخشی این کلاسها بر افزایش آگاهی آنان از نیازهای جسمی نوجوانان تفاوت معنادار وجود ندارد و میان مؤلفه هماهنگ¬سازی روشهای تربیتی خانه و مدرسه و میزان تحصیلات والدین نه تنها رابطه¬ای معنادار وجود ندارد، بلکه این دو حتی رابطه¬ای منفی و معکس دارند و میان مؤلفه¬های نیازهای روانی ـ عاطفی دانش¬آموزان و پایه تحصیلی¬شان رابطة معنادار وجود ندارد.
|