• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مطالعه کارآمدی کلاس‌های آموزش خانواده از دیدگاه والدین
تعداد صفحات 36
نویسنده علی‌اکبر پيرزاد - ابوالفضل بختياري
مشخصات نشریه فصلنامه خانواده و پژوهش - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش - علمی پژوهشی سال 8 شماره 1 و 2
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1390
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 156-121
زبان فارسی
کلید واژه تربیت  تربیت دینی فرزندان  آموزش خانواده  اثربخشی  نیاز  نیازهای جسمی  هماهنگ‌سازی روش‌های تربیتی خانه و مدرسه  
موضوع زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش    
چکیده این پژوهش با هدف مطالعة اثربخشی کلاسهای آموزش خانواده بر والدین دانش¬آموزان دبیرستانهای پسرانه ناحیة دو شهرری که در سال تحصیلی 89-1388 در این کلاسها شرکت کرده¬اند، انجام گرفته است. جامعه آماری آن 2400 نفر و نمونه آماری این پژوهش 333 نفر از اولیای شرکت کننده در این کلاسهاست که به روش نمونه¬گیری تصادفی طبقه¬ای از جامعه مورد پژوهش انتخاب شده¬اند. روش پژوهش، توصیفی از نوع پس رویدادی بوده و ابزار آن پرسشنامه¬ای محقق ساخته است که روایی آن توسط اساتید راهنما، مشاور و کارشناسان پژوهشکده اولیا و مربیان (خانواده) تأیید کرده¬اند. نتایج این پژوهش نشانگر آن است که: دورة آموزش خانواده باعث افزایش آگاهی و دانش اولیای شرکت کننده شده است؛ از این رو می¬توان گفت کلاسهای آموزش خانواده دارای اثر بخشی لازم بوده است. همچنین دورة آموزش خانوادة برگزار شده در افزایش دانش و آگاهی اولیای شرکت کننده دربارة روشهای تربیت دینی و شناخت نیازهای جسمی نوجوانان، افزایش و ارتقای آگاهی والدین در زمینة مسائل مربوط به رشد و پرورش نوجوانان به منظور شناخت نیازهای عاطفی ـ روانی، افزایش هماهنگی روشهای تربیتی خانه و مدرسه و تقویت ارتباط اولیا و مربیان مؤثر بوده است. در ضمن این پژوهش نشان داد که میان نظرات زنان و مردان شرکت¬کننده در کلاسهای آموزش خانواه پیرامون اثربخشی این کلاسها بر افزایش آگاهی آنان از نیازهای جسمی نوجوانان تفاوت معنادار وجود ندارد و میان مؤلفه هماهنگ¬سازی روشهای تربیتی خانه و مدرسه و میزان تحصیلات والدین نه تنها رابطه¬ای معنادار وجود ندارد، بلکه این دو حتی رابطه¬ای منفی و معکس دارند و میان مؤلفه¬های نیازهای روانی ـ عاطفی دانش¬آموزان و پایه تحصیلی¬شان رابطة معنادار وجود ندارد.

کد مقاله 15707
تعداد بازدید 956

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397