عنوان
|
بررسی رابطه بین تنیدگی والدینی، راهبردهای مقابلهای و کارکرد خانواده در والدین دانشآموزان عقبمانده ذهنی آموزشپذیر |
تعداد صفحات
|
17 |
نویسنده
|
احمد احمدی قوزلوجه - فرشته باعزت - تقی پورابراهیم |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه خانواده و پژوهش سال 7 شماره 3 و 4 |
تاریخ انتشار
|
پاييز و زمستان - 1389 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
171-155 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
تنیدگی والدینی ارزیابی شناختی کودکان عقب مانده ذهنی تمرکز بر مسئله تمرکز بر هيجان جسماني کردن مشکلات کارکرد خانواده
|
موضوع
|
خانواده/ اركان خانواده / ساختار خانواده مادري/ نامادري پدري
|
چکیده
|
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین تنیدگی والدینی، راهبردهای مقابله¬ای و کارکرد خانواده در والدین دانش¬آموزان عقب-مانده ذهنی آموزش¬پذیر بود. روش پژوهش از نوع همبستگی و جامعة آماری آن، والیدن دانش¬آموزان عقب¬مانده ذهنی آموزش¬پذیر در شهرستان اسلام شهر بود که از بین آنها 104 نفر به عنوان نمونه از طریق نمونه¬گیری تصادفی ساده گزینش شدند. برای گردآوری داده¬ها از پرسشنامه¬های شاخص تنیدگی والدینی (PSI)، ابزار سنجش خانواده (FAD-I) و راهبردهای مقابله¬ای بیلینگز و موس استفاده شد. داده¬ها از طریق آزمونهای ضریب همبستگی، تحلیل رگرسون و تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل نشانگر آن بود که بین تنیدگی والدینی با راهبردهای تمرکز بر هیجان، جلب حمایت اجتماعی و جسمانی کردن مشکلات رابطه معنادار مثبت وجود دارد؛ بین تنیدگی والدینی و کارکرد خانواده رابطه معنادار منفی وجود دارد؛ بین راهبردهای تمرکز بر مسئله و ارزیابی شناختی با کارکرد خانواده رابطه معنادار منفی وجود دارد؛ بین راهبرد جسمانی کردن مشکلات با کارکرد خانواده رابطه معنادار منفی وجود دارد و بین تنیدگی والدینی و کارکرد خانواده با میانجی¬بودن راهبرد جسمانی کردن مشکلات، رابطه و مسیر معنادار وجود دارد. براساس نتایج این پژوهش پیشنهاد می-گردد که به منظور افزایش کارکرد والدین، علاوه بر طراحی و ارجای مداخلات روان شناختی جهت کاهش تنیدگی والدینی، به والدین آموزش داده شود تا با افزایش بهره¬گیری از راهبردهای تمرکز بر مسئله و ارزیابی شناختی، بهره¬گیری از راهبردهای تمرکز بر هیجان و جسمانی کردن مشکلات را کاهش دهند.
|