عنوان | رابطه نظام ارزشی دانشآموزان با نظام ارزشی خانواده و مدرسه و مقایسه سلسله مراتب ارزشهای آنها |
تعداد صفحات | 29 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه خانواده و پژوهش سال 7 شماره 3 و 4 |
تاریخ انتشار | پاييز و زمستان - 1389 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 153-125 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | والدین نظام ارزشی دانشآموزان ارزش اولیای مدرسه سلسله مراتب ارزشها |
موضوع | خانواده و اجتماع |
چکیده |
امروزه نهادهای گوناگون در اجتماعی¬کردن، فرهنگ¬پذیری و درونی کردن ارزشهای نسل جدید نقش دارند. طبیعی است که توافق و همسویی این نهادها با یکدیگر در امور ارزشی تأثیری مثبت بر کودکان و نوجوانان دارد؛ در حالی که دو گانگی و تعارض ارزشهای مورد تأکید، به ویژه در دو نهاد خانواده و مدرسه، فرآیند فرهنگ¬پذیری و درونی¬کردن ارزشها را با مشکل جدی مواجه می¬سازد و باعث سردرگمی و تردید دانش¬آموزان نسبت به ارزشها و در نهایت اختلال در رفتارها و کنشهای افراد و افزایش نابهنجاریها در جامعه می¬گردد. با توجه به ترکیب سنی جمعیت ایران و اهمیت نسل جوان در آیندة جامعه، پژوهشی با هدف شناسایی و مقایسه نظام ارزشی و سلسله مراتب ارزشهای دانش آموزان با والدین آنها و اولیای مدرسه و تعیین سهم این دو نهاد در پیش¬بینی نظام ارزشهای دانش¬آموزان انجام پذیرفت. چارچوب نظری این پژوهش کاربردی مبتنی بر مدل تحلیلی «AGIL» پارسنز بود و مقاله حاضر برگرفته از آن است. نمونه آماری پژوهش شامل 894 نفر از دانش¬آموزان (دختر و پسر) سال سوم دبیرستانهای دولتی و 420 نفر از اولیای همان مدارس (مرد و زن) در مناطق نوزده گانه شهر تهران بودند که با روش نمونه¬گیری تصادفی چند مرحله¬ای انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شد و نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد: بین نظامی ارزشی والدین و دانش¬آموزان، همبستگی مثبت وجود دارد و نظام ارزشی والدین می¬تواند نظام ارزشی دانش¬آموزان را پیش¬بینی کند، در حالی که بین نظام ارزشی اولیای مدرسه و نظام ارزشی دانش¬آموزان همبستگی مشاهده نشد. بنابراین به نظر می¬رسد یکی از ارکان مهم در فرآیند جامعه¬پذیری، نقش خود را به خوبی ایفا نکرده است. سلسله مراتب ارزشهای سه گروه با یکدیگر متفاوت بوده و هیچ کدام با مدل پارسنز تطابق نداشته است. به نحوی که سلسله مراتب ارزشهای دانش¬آموزان عبارت از ارزشهای فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بوده است؛ اما اولویت ارزشهای والدین شامل ارزشهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی شده و سلسله مراتب ارزشهای اولیای مدرسه نیز عبارت از ارزشهای فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بوده است. حال آن که در مدل پارسنز به ترتیب ارزشهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقصتادی اولویت داشته¬اند. |
کد مقاله | 15720 |
تعداد بازدید | 1164 |
|