• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رابطه نظام ارزشی دانش‌آموزان با نظام ارزشی خانواده و مدرسه و مقایسه سلسله مراتب ارزش‌های آن‌ها
تعداد صفحات 29
نویسنده فائزه منشی - جواد قريشي ابهري
مشخصات نشریه فصلنامه خانواده و پژوهش - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش - علمی پژوهشی سال 7 شماره 3 و 4
تاریخ انتشار پاييز و زمستان - 1389
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 153-125
زبان فارسی
کلید واژه والدین  نظام ارزشی  دانش‌آموزان  ارزش  اولیای مدرسه  سلسله مراتب ارزش‌ها  
موضوع خانواده و اجتماع    
چکیده امروزه نهادهای گوناگون در اجتماعی¬کردن، فرهنگ¬پذیری و درونی کردن ارزشهای نسل جدید نقش دارند. طبیعی است که توافق و همسویی این نهادها با یکدیگر در امور ارزشی تأثیری مثبت بر کودکان و نوجوانان دارد؛ در حالی که دو گانگی و تعارض ارزشهای مورد تأکید، به ویژه در دو نهاد خانواده و مدرسه، فرآیند فرهنگ¬پذیری و درونی¬کردن ارزشها را با مشکل جدی مواجه می¬سازد و باعث سردرگمی و تردید دانش¬آموزان نسبت به ارزشها و در نهایت اختلال در رفتارها و کنشهای افراد و افزایش نابهنجاریها در جامعه می¬گردد. با توجه به ترکیب سنی جمعیت ایران و اهمیت نسل جوان در آیندة جامعه، پژوهشی با هدف شناسایی و مقایسه نظام ارزشی و سلسله مراتب ارزشهای دانش آموزان با والدین آنها و اولیای مدرسه و تعیین سهم این دو نهاد در پیش¬بینی نظام ارزشهای دانش¬آموزان انجام پذیرفت. چارچوب نظری این پژوهش کاربردی مبتنی بر مدل تحلیلی «AGIL» پارسنز بود و مقاله حاضر برگرفته از آن است. نمونه آماری پژوهش شامل 894 نفر از دانش¬آموزان (دختر و پسر) سال سوم دبیرستانهای دولتی و 420 نفر از اولیای همان مدارس (مرد و زن) در مناطق نوزده گانه شهر تهران بودند که با روش نمونه¬گیری تصادفی چند مرحله¬ای انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شد و نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد: بین نظامی ارزشی والدین و دانش¬آموزان، همبستگی مثبت وجود دارد و نظام ارزشی والدین می¬تواند نظام ارزشی دانش¬آموزان را پیش¬بینی کند، در حالی که بین نظام ارزشی اولیای مدرسه و نظام ارزشی دانش¬آموزان همبستگی مشاهده نشد. بنابراین به نظر می¬رسد یکی از ارکان مهم در فرآیند جامعه¬پذیری، نقش خود را به خوبی ایفا نکرده است. سلسله مراتب ارزشهای سه گروه با یکدیگر متفاوت بوده و هیچ کدام با مدل پارسنز تطابق نداشته است. به نحوی که سلسله مراتب ارزشهای دانش¬آموزان عبارت از ارزشهای فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بوده است؛ اما اولویت ارزشهای والدین شامل ارزشهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی شده و سلسله مراتب ارزشهای اولیای مدرسه نیز عبارت از ارزشهای فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بوده است. حال آن که در مدل پارسنز به ترتیب ارزشهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقصتادی اولویت داشته¬اند.

کد مقاله 15720
تعداد بازدید 1129

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397