عنوان
|
خشونت بین فردی و سرمایه اجتماعی در خانواده و مدرسه: مطالعهای اجتماعی در دبیرستانهای پسرانه نورآباد (لرستان) |
تعداد صفحات
|
36 |
نویسنده
|
مسعود گلچین - علیحیدر حیدری |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مسائل اجتماعی ایران (دانشکده ادبیات و علوم انسانی سابق) - دانشگاه خوارزمی - علمی پژوهشی سال 3 شماره 1 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
212-177 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
خشونت فیزیکی سرمایه اجتماعی خشونت بينفردي خشونت لفظی
|
موضوع
|
خانواده/ اركان خانواده / ساختار خانواده روابط خانوادگي
|
چکیده
|
در این نوشتار خشونت بین فردی و رابطة آن با سرمایة اجتماعی در خانواده و مدرسه با استفاده از نظریه¬های سرمایة اجتمایع پاملا پکستون، جیمز کلمن، دارلن رایت و کوین فیتزپاتریک و نظریة پیوند اجتماعی هیرشی مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش روش تحقیق پیمایشی با نمونه¬ای 340 نفره از دانش آموزان دبیرستانهای شهر نورآباد لرستان بود که به روش تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مستقل از پرسش¬نامة خود ساخته و در مورد متغیر وابسته از مقیاس CTS بهره گرفته شد. \r\nنتایج نشان می¬دهد دانش¬آموزان مورد مطالعه بیشتر ساکن شهر هستند (70/6 درصد) تا روستا (29/2 درصد)، پدران بیشتر آنها مشاغل یدی و تحصیلاتی تا حد دیپلم دارند، مادران فاقد شغل (خانه¬دار) و بی¬سواد هستند و سطح درآمد بیشتر خانواده-های آنها پایین است؛ 61/5 درصد پاسخگویان طی یک سال گذشته دارای رفتار خشونت¬آمیز به طور کلی (از 1 تا 3 بار و بیشتر) بوده¬اند؛ دو شاخص سرمایة اجتماعی خانوادگی و مدرسه¬ای از حیث توزیع درصدی (حدود 48 درصد دارای سرمایة اجتاعی زیاد و خیلی زیاد و 30 درصد کم و خیلی کم) و میزان رابطه با رفتار خشونت آمیز (ضریب همبستگی حدود 24/0-) با یکدیگر مشابهند؛ در نهایت چهار متغیر «تعلق به مدرسه»، «درآمد خانواده»، «اعتماد در مدرسه» و «حمایت خانوادگی» 14 درصد از تغییرات خشونت بین فردی را تبیین می¬کنند. به این ترتیب، می¬توان گفت هر قدر سرمایة اجتماعی در خانواده و مدرسه و اکثر مؤلفه¬های شاخص¬های مربور بالاتر باشد، خشونت بین فردی دانش آموزان به طور کلی و نیز خشونت لفظی و خشونت فیزیکی ملایم و شدید آنها کمتر خواهد بود و تقویت حس تعلق دانش¬آموزان به مدرسه، افزایش اعتماد اجتماعی به یکدیگر و مدرسه و حمایت مناسب خانوادگی و رسیدگی بیشتر به وضعیت تربیتی دانش¬آموزان متعلق به خانواده¬های دارای درآمد متوسط و بالا احتمال ارتکاب رفتار خشونت¬آمیز را توسط دانش¬آموزان پسر دبیرستانی کاهش می¬دهد.
|