• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان خشونت بین‌ فردی و سرمایه اجتماعی در خانواده و مدرسه: مطالعه‌ای اجتماعی در دبیرستان‌های پسرانه نورآباد (لرستان)
تعداد صفحات 36
نویسنده مسعود گلچین - علی‌حیدر حیدری
مشخصات نشریه فصلنامه مسائل اجتماعی ایران (دانشکده ادبیات و علوم انسانی سابق) - دانشگاه خوارزمی - علمی پژوهشی سال 3 شماره 1
تاریخ انتشار تابستان - 1391
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 212-177
زبان فارسی
کلید واژه خشونت فیزیکی  سرمایه اجتماعی  خشونت بين‌فردي  خشونت لفظی  
موضوع خانواده/ اركان خانواده / ساختار خانواده     روابط خانوادگي    
چکیده در این نوشتار خشونت بین فردی و رابطة آن با سرمایة اجتماعی در خانواده و مدرسه با استفاده از نظریه¬های سرمایة اجتمایع پاملا پکستون، جیمز کلمن، دارلن رایت و کوین فیتزپاتریک و نظریة پیوند اجتماعی هیرشی مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش روش تحقیق پیمایشی با نمونه¬ای 340 نفره از دانش آموزان دبیرستانهای شهر نورآباد لرستان بود که به روش تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مستقل از پرسش¬نامة خود ساخته و در مورد متغیر وابسته از مقیاس CTS بهره گرفته شد. \r\nنتایج نشان می¬دهد دانش¬آموزان مورد مطالعه بیشتر ساکن شهر هستند (70/6 درصد) تا روستا (29/2 درصد)، پدران بیشتر آنها مشاغل یدی و تحصیلاتی تا حد دیپلم دارند، مادران فاقد شغل (خانه¬دار) و بی¬سواد هستند و سطح درآمد بیشتر خانواده-های آنها پایین است؛ 61/5 درصد پاسخگویان طی یک سال گذشته دارای رفتار خشونت¬آمیز به طور کلی (از 1 تا 3 بار و بیشتر) بوده¬اند؛ دو شاخص سرمایة اجتماعی خانوادگی و مدرسه¬ای از حیث توزیع درصدی (حدود 48 درصد دارای سرمایة اجتاعی زیاد و خیلی زیاد و 30 درصد کم و خیلی کم) و میزان رابطه با رفتار خشونت آمیز (ضریب همبستگی حدود 24/0-) با یکدیگر مشابهند؛ در نهایت چهار متغیر «تعلق به مدرسه»، «درآمد خانواده»، «اعتماد در مدرسه» و «حمایت خانوادگی» 14 درصد از تغییرات خشونت بین فردی را تبیین می¬کنند. به این ترتیب، می¬توان گفت هر قدر سرمایة اجتماعی در خانواده و مدرسه و اکثر مؤلفه¬های شاخص¬های مربور بالاتر باشد، خشونت بین فردی دانش آموزان به طور کلی و نیز خشونت لفظی و خشونت فیزیکی ملایم و شدید آنها کمتر خواهد بود و تقویت حس تعلق دانش¬آموزان به مدرسه، افزایش اعتماد اجتماعی به یکدیگر و مدرسه و حمایت مناسب خانوادگی و رسیدگی بیشتر به وضعیت تربیتی دانش¬آموزان متعلق به خانواده¬های دارای درآمد متوسط و بالا احتمال ارتکاب رفتار خشونت¬آمیز را توسط دانش¬آموزان پسر دبیرستانی کاهش می¬دهد.

کد مقاله 15806
تعداد بازدید 1063

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397