عنوان | تأثیر آموزش مهارتهای حل مسئله بر شدت افسردگی برحسب آزمون بک در زنان در دورهی پس از زایمان |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه اصول بهداشت روانی (مصوب وزارت بهداشت) سال 14 شماره 3 پیاپی 55 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1391 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 235-226 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | حل مسئله افسردگی پس از زایمان بعد از زایمان نشانههای افسردگی |
موضوع | زايمان افسردگي زنان |
چکیده |
مقدمه: مطالعه¬ی حاضر با هدف تأثیر آموزش مهارتهای حل مسئله بر شدت افسردگی زنان در دوره¬ی پس از زایمان انجام شد. \r\nروش کار: این کارآزمایی بالینی طی دی 1388 تا خرداد 1389 روی 54 زن در دوره¬ی پس از زایمان مراجعه¬کننده به مراکز بهداشتی مناطق دو و سه مشهد صورت گرفت. با داشتن معیارهای ورود به پژوهش، کسب نمره¬ی 10 و بالاتر از مقیاس افسردگی پس از زایمان ادینبورگ و نمره¬ی 28-14 از پرسش¬نامه¬ی افسردگی بک و تایید افسردگی توسط روان¬شناسی بالینی، زنان به طور تصادفی به دو گروه آزمون (26 نفر) و شاهد (28 نفر) تقسیم شدن. در گروه آزمون، مهارت¬های حل مسئله طی 6 جلسه¬ی هفتگی (هر جلسه به مدت 50-45 دقیقه) آموزش داده شد. در هر دو گروه، پرسش¬نامه¬ی افسردگی بک مجدداً در هفته¬ی 9 بعد از زایمان تکمیل گردید. تحلیل آماری با استفاده از آزمون¬های تی مستقل و تی زوج در نرم¬افزار SPSS ویرایش 14 صورت گرفت. \r\nیافته¬ها: شدت افسردگی برحسب آزمون بک در 9 هفته پس از زایمان بین دو گروه اختلاف معنی¬داری داشت (00001/0P هم چنین اختلاف میانگین شدت افسردگی بر حسب آزمون بک دو گروه، در ابتدای پژوهش و 9 هفته پس از زایمان تفاوت معنی¬داری نشان داد (00001/0P کاهش شدت افسردگی برح سب آزمون بک در گروه حل مسئله 6/77 درصد و در گروه شاهد 5/23 درصد بود. \r\nنتیجه¬¬گیری: آموزش مهارت¬های حل مسئله روشی موثر در کاهش شدت افسردگی پس از زایمان است. پیشنهاد می¬گردد که این روش به عنوان یکی از راهکارهای سلامت روان در مراکز بهداشتی به کار رود. |
کد مقاله | 15464 |
تعداد بازدید | 833 |
|