• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر تعاملی روان‌درمانی بدنی و پس‌خوراند زیستی بر کنش عصب ـ روان‌شناختی عزت نفس و هوش هیجانی مادران کودکان مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری
تعداد صفحات 10
نویسنده مرضيه سروي - علي غنایی چمن آباد - محمدسعید عبدخدایی
مشخصات نشریه فصلنامه اصول بهداشت روانی - دانشگاه علوم پزشكی مشهد - علمی پژوهشی سال 14 شماره 4 پیاپی 56
تاریخ انتشار زمستان - 1391
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 323-314
زبان فارسی
کلید واژه روان درمانی  هوش هیجانی  بدن  عزت نفس  پس‌خوراند زيستي  ناتوانی یادگیری  
موضوع مشاوره خانواده     جنسيت و روان‌شناسي / روان‌شناسي زن    
چکیده این پژوهش جهت بررسی تاثیر تعاملی روان¬درمانی بدنی و پس¬خوراند زیستی بر کنش عصب ـ روان¬شناختی و عزت نفس و هوش هیجانی مادران کودکان مبتلا به ناتوانایی¬های ویژه¬ی یادگیری طراحی شده است. \r\nروش¬ کار: این پژوهش کارآزمایی بالینی با طرح پیش¬آزمون و پس¬آزمون با گروه شاهد در سال 1389 انجام شد. کل آزمودنی¬ها شامل 17 نفر از مادران کودکان مبتلا به ناتوانانی¬های یادگیری در مشهد می¬باشند که به طور تصادفی در دو گروه آزمون (7 نفر) و شاهد (10 نفر) مستقیم شدند. قبل از شروع مطالعه، تمام آزمودنی¬ها با پرسش¬نامه¬ی عزت نفس کوپر اسمیت و هوش هیجانی بار ـ ان ارزیابی گردیدند. گروه آزمون، تحت یک دوره¬ی سه ماهه روان¬درمانی بدنی (دو جلسه¬ی 90 دقیقه¬ای در هفته، در مجموع 24 جلسه) و آموزش پس خوراند زیستی (هر دو هفته یک بار، در مجموع 6 جلسه) قرار گرفتند. پس از اتمام دوره¬ی آموزش، تمام آزمودنی¬ها توسط ابزارهای ذکر شده، ارزیابی مجدد شدند. برای بررسی نرمال بودن یافته¬های دو گروه، از آزمون کولموگروف ـ اسمیرنوف استفاده شد و با توجه به نرمال بودن نمرات عزت نفس و هوش هیجانی در دو گروه، برای مقایسه¬ی میانگین نمرات از آزمون تی مستقل با سطح معنی¬داری 05/0P< استفاده شد. \r\nیافته¬ها: نمرات مربوط به عزت نفس (042/0=P) و هوش هیجانی (011/0=P) در گروه آزمون نسبت به شاهد به طور معنی¬داری افزایش یافته بود. \r\nنتیجه¬گیری: نتایج این پژوهش حاکی از اثربخشی روان¬درمانی بدنی و پس¬خوراند زیستی در افزایش عزت نفس و هوش هیجانی مادران کودکان مبتلا به ناتوانایی¬های یادگیری است.

کد مقاله 15466
تعداد بازدید 899

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397