عنوان
|
تأثیر تعاملی رواندرمانی بدنی و پسخوراند زیستی بر کنش عصب ـ روانشناختی عزت نفس و هوش هیجانی مادران کودکان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری |
تعداد صفحات
|
10 |
نویسنده
|
مرضيه سروي - علي غنایی چمن آباد - محمدسعید عبدخدایی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه اصول بهداشت روانی (مصوب وزارت بهداشت) سال 14 شماره 4 پیاپی 56 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
323-314 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
روان درمانی هوش هیجانی بدن عزت نفس پسخوراند زیستی ناتوانی یادگیری
|
موضوع
|
مشاوره خانواده جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
این پژوهش جهت بررسی تاثیر تعاملی روان¬درمانی بدنی و پس¬خوراند زیستی بر کنش عصب ـ روان¬شناختی و عزت نفس و هوش هیجانی مادران کودکان مبتلا به ناتوانایی¬های ویژه¬ی یادگیری طراحی شده است. \r\nروش¬ کار: این پژوهش کارآزمایی بالینی با طرح پیش¬آزمون و پس¬آزمون با گروه شاهد در سال 1389 انجام شد. کل آزمودنی¬ها شامل 17 نفر از مادران کودکان مبتلا به ناتوانانی¬های یادگیری در مشهد می¬باشند که به طور تصادفی در دو گروه آزمون (7 نفر) و شاهد (10 نفر) مستقیم شدند. قبل از شروع مطالعه، تمام آزمودنی¬ها با پرسش¬نامه¬ی عزت نفس کوپر اسمیت و هوش هیجانی بار ـ ان ارزیابی گردیدند. گروه آزمون، تحت یک دوره¬ی سه ماهه روان¬درمانی بدنی (دو جلسه¬ی 90 دقیقه¬ای در هفته، در مجموع 24 جلسه) و آموزش پس خوراند زیستی (هر دو هفته یک بار، در مجموع 6 جلسه) قرار گرفتند. پس از اتمام دوره¬ی آموزش، تمام آزمودنی¬ها توسط ابزارهای ذکر شده، ارزیابی مجدد شدند. برای بررسی نرمال بودن یافته¬های دو گروه، از آزمون کولموگروف ـ اسمیرنوف استفاده شد و با توجه به نرمال بودن نمرات عزت نفس و هوش هیجانی در دو گروه، برای مقایسه¬ی میانگین نمرات از آزمون تی مستقل با سطح معنی¬داری 05/0P< استفاده شد. \r\nیافته¬ها: نمرات مربوط به عزت نفس (042/0=P) و هوش هیجانی (011/0=P) در گروه آزمون نسبت به شاهد به طور معنی¬داری افزایش یافته بود. \r\nنتیجه¬گیری: نتایج این پژوهش حاکی از اثربخشی روان¬درمانی بدنی و پس¬خوراند زیستی در افزایش عزت نفس و هوش هیجانی مادران کودکان مبتلا به ناتوانایی¬های یادگیری است.
|