عنوان
|
رابطه بین جو عاطفی خانواده با رشد مهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر و دختر پایههای چهارم و پنجم ابتدایی شهرستان مسجد سلیمان |
تعداد صفحات
|
10 |
نویسنده
|
محمدحسین محبی نورالدین وند - سعید مشتاقی - مسعود شهبازی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه پژوهش در برنامهريزي درسي (دانش و پژوهش در علوم تربیتی سابق) - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان - با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی ایران - علمی پژوهشی سال 8 پیاپی 30 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1390 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
93-84 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
پیشرفت تحصیلی جو عاطفی خانواده رابطه والد فرزند رشد مهارتهای اجتماعی
|
موضوع
|
مادري/ نامادري روابط خانوادگي پدري
|
چکیده
|
هدف این پژوهش بررسی رابطة بین جو عاطفی خانواده با رشد مهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش¬آموزان پسر و دختر پایه¬های چهارم و پنجم ابتدایی شهرستان مسجد سلیمان بود. آزمودنی¬ها 289 دانش آموزان (147 پسر و 142 دختر) بودند که با روش نمونه¬گیری تصادفی خوشه¬ای چند مرحله¬ای انتخاب شدند. ابزارهای اندازه¬گیری این پژوهش عبارت از مقیاس روابط عاطفی اعضای خانواده «هیل برن» (1964)؛ آزمون رشد مهارتهای اجتماعی «کرامتی» (1386)؛ و میانگین نمرات دانش¬آموزان بود. نتایج نشان داد که بین جو عاطفی اعضای خانواده با رشد مهارتهای اجتماعی دانش¬آموزان پسر (05/0P و دختر (01/0P همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چند گانه از بین حیطه¬های هشتگانة جو عاطفی خانواده، بهترین پیش¬بینی کننده¬های رشد مهارتهای اجتماعی دانش¬آموزان پسر را وجود احساس امنیت در خانواده و در مورد دانش-آموزان دختر، محبت کردن و تجارب مشترک با والدین نشان داد.
|