عنوان
|
جهانی شدن و هویّت دینی با تأکید بر تفاوتهای جنسیّتی |
تعداد صفحات
|
28 |
نویسنده
|
خدیجه سفیری - زهرا نعمت الهی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان (مطالعات زنان سابق) سال 10 شماره 3 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
66-39 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
هویت جنسیت جهانی شدن اینترنت ماهواره هویت دینی تفاوت جنسیتی
|
موضوع
|
زن و جهانيشدن / جنسيت و جهانيشدن زن و رسانه / زن در اينترنت / زن در مطبوعات جنسيت و دين / زن و دين / خانواده و دین
|
چکیده
|
این پژوهش با هدف مطالعه و بررسی تأثیر جهانیشدن بر هویّت دینی زنان و مردان شهر تهران در سال 1390، انجام شد. امروزه جهانیشدن با ابزارهای بارز خود (اینترنت، ماهواره) به تشدید روابط اجتماعی در سرتاسر جهان میانجامد و ارتباطات را گسترش داده و همزیستی فرهنگی و تعاملات فرهنگی را افزون میکند. از طرف دیگر با افزایش تعاملات فرهنگی، پدیدة امپریالیسم فرهنگی رخ میدهد و یک فرهنگ بر دیگر فرهنگها غالب میشود. نتیجة این امر ظهور ارزشهایی همچون نسبیگرایی، لذّتگرایی، مصرفگرایی و... میشود و ظهور این ارزشها به تبع خود بر هویّت دینی افراد تأثیراتی به جا می-گذارد. این نوشتار با به کارگیری نظریات رابرتسون، فریدمن، جرج گرنبر، مازریو و میشل بندورا تلاش دارد تا تأثیر فرایند جهانی شدن را بر هویّت دینی مردان و زنان شهر تهران بررسی کند. بدین منظور در این پژوهش روش پیمایش به کار گرفت هشد و با ابزار پرسشنامه دادهها و اطلاعات مربوط به جامعة آماری گردآوری شد. به طور کلی، یافتههای تجربی نشان داد که هر قدر مردان و زنان از ابزارهای جهانی شدن (اینترنت، ماهواره) بیشتر استفاده کنند، هویّت دینی آنها کاهش مییابد.
|