• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه اثربخشی دو روش آموزش والدین با رویکرد آدلر - درایکورس و بارکلی بر بهبود مؤلفه‌های محیط خانواده در خانواده‌های دارای فرزندان با اختلال سلوک
تعداد صفحات 28
نویسنده مریم اسماعیلی نسب - حمید علیزاده - حسن احدی - علی دلاور - حسین اسکندری
مشخصات نشریه فصلنامه مطالعات روان‌شناسی بالینی (مصوب وزارت علوم) سال 1 شماره 4
تاریخ انتشار پائیز - 1390
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 70-43
زبان فارسی
کلید واژه رویکرد آدلر  آموزش والدین  اختلال سلوک  محیط خانواده   استپ  آموزش والدینی بارکلی  
موضوع خانواده درماني    
چکیده پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی دو روش آموزش والدین استپ (با رویکرد آدلر درایکورس) و بارکلی (با رویکرد رفتاری) بر بهبود مؤلفه¬های محیط خانواده، خانواده¬های دارای کودکان با اختلال سلوک است. روش: در این پژوهش نیمه آزمایشی، از میان 5 مدرسه پسرانه منطقه 7 تهران، والدین 30 کودک دبستانی که براساس پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4) واجد ملاکهای تشخیصی اختلال سلوک بودند، انتخاب و والدین آنهابه طور مساوی و تصادفی در سه گروه قرار گرفتند و در نهایت با افت آزمودنی، نتایج 13 نفر والدین در گروه رفتاری، 11 نفر در گروه آدلر ـ درایکورس و 11 نفر در گروه گواه مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور سنجش محیط خانواده از پرسشنامه محیط خانواده موس و موس (1993( استفاده شد و برای تحلیل داده¬ها، از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته¬هاک براساس نتایج به دست آمده، در گروه آدلر ـ درایکورس کاهش معناداری در عامل تعارض و کنترل و افزایش معناداری در عامل جهت¬گیری فرهنگی و تأکید اخلاقی مذهبی نسبت به گروه گواه مشاهده شد. با این حال، در گروه رفتاری تنها در عامل تعارض نسبت به گروه گواه تفاوت دیده شد.\r\nنتیجه¬گیری: با توجه به نقش محیط خانواده در شکل¬گیری اختلال سلوک در کودکان، اثربخشی بیشتر روش آدلری بیانگر اهمیت این روش در اتخاذ راهبردهای درمانی مناسب برای اختلال سلوک است. با این حال انجام پژوهش¬های بیشتر در این زمینه با در نظر گرفتن نقش متغیرهای مؤثر ضروری به نظر می¬رسد.

کد مقاله 15756
تعداد بازدید 1201

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397