عنوان
|
تأثیر برنامه آموزشی توانمندسازی زوجین بر اساس نظریه عشق، بر تعارض زناشویی والدین و ادراک شایستگی دانشآموزان پایه چهارم و پنجم ابتدایی شهر همدان |
تعداد صفحات
|
19 |
نویسنده
|
حسین محققی - حسین اسکندری - علی دلاور - احمد برجعلی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه خانواده و پژوهش سال 7 شماره 3 و 4 |
تاریخ انتشار
|
پاييز و زمستان - 1389 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
51-33 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
عشق توانمندسازی ادراک شایستگی قصه عشق ناخرسندي زناشويي تعارض زناشویی
|
موضوع
|
عشق مهارتهاي زندگي روابط زوجين خانواده درماني
|
چکیده
|
تعارض شدید زناشویی یکی از عوامل چالش برانگیز در ارتباط خانوادگی و مخل آرامش روانی اعضای خانواده است که اثر آن بر فرزندان بسیار مخرب است و ممکن است حالتهایی چون در خود فرورفتگی، فقر نشاط، افت عملکرد تحصیلی و عدم اعتماد به نفس را در آنها ایجاد کند. امروزه گرایش به حل تعارضها ضرورتی اجتناب¬ناپذیر است و در کنار مشاوره¬های فردی، بهره¬گیری الگوهای آموزشی توانمندسازی مد نظر است. این پژوهش با هدف شناسایی اثر توانمندسازی زوجین براساس نظریه عشق، بر تعارض والدین و ادراک شایستگی فرزندان پایه چهارم و پنجم ابتدایی اجرا شد. جامعة پژوهش را زوجینی تشکیل دادند که به صورت خواسته یا ارجاعی به مراکز مشاوره شهر همدان مراجعه می¬کردند از میان آنان سی زوج که دارای فرزند پایه چهارم و پنجم ابتدایی بودند، انتخاب شدند. طی دوازده جلس گروهی به این والدین برنامه آموزش توانمندسازی براساس نظریه عشق استرنبرگ ارائه شد. برای تعیین اثربخشی این برنامه، ابتدا از فرزندان آنها آزمون ادراک شایستگی گرفته شد، سپس والدین به آزمون تعارض زناشویی پاسخ دادند. پس از پایان آموزش نیز ارزشیابی مجدد به عمل آمد. نتایج نشان داد که آموزش و برنامه توانمندسازی سبب کاهش تعارض زناشویی در سطوح تحریک¬پذیری، حمایت از فرزندان، روابط جنسی، رابطه با خویشان شده است. فرزندان آنها نیز به ادراک شایستگی مطلوب دست یافتند و کاهش نزاع و تعارض درون سیستم خانواده، سبب افزایش شایستگی دانش¬آموزان شده است. بنابراین آموزش برنامه توانمندسازی با محوریت عشق می¬تواند به منزلة روشی کارآمد در بهبود کیفیت رابطه میان والدین و فرزندان مورد استفاده قرار گیرد.
|