• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر برنامه آموزشی توانمندسازی زوجین بر اساس نظریه عشق، بر تعارض زناشویی والدین و ادراک شایستگی دانش‌آموزان پایه چهارم و پنجم ابتدایی شهر همدان
تعداد صفحات 19
نویسنده حسین محققی - حسین اسکندری - علی دلاور - احمد برجعلی
مشخصات نشریه فصلنامه خانواده و پژوهش - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش - علمی پژوهشی سال 7 شماره 3 و 4
تاریخ انتشار پاييز و زمستان - 1389
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 51-33
زبان فارسی
کلید واژه عشق  توانمندسازی  ادراک شایستگی  قصه عشق  ناخرسندي زناشويي  تعارض زناشویی  
موضوع عشق     مهارت‌هاي زندگي     روابط زوجين     خانواده درماني    
چکیده تعارض شدید زناشویی یکی از عوامل چالش برانگیز در ارتباط خانوادگی و مخل آرامش روانی اعضای خانواده است که اثر آن بر فرزندان بسیار مخرب است و ممکن است حالتهایی چون در خود فرورفتگی، فقر نشاط، افت عملکرد تحصیلی و عدم اعتماد به نفس را در آنها ایجاد کند. امروزه گرایش به حل تعارضها ضرورتی اجتناب¬ناپذیر است و در کنار مشاوره¬های فردی، بهره¬گیری الگوهای آموزشی توانمندسازی مد نظر است. این پژوهش با هدف شناسایی اثر توانمندسازی زوجین براساس نظریه عشق، بر تعارض والدین و ادراک شایستگی فرزندان پایه چهارم و پنجم ابتدایی اجرا شد. جامعة پژوهش را زوجینی تشکیل دادند که به صورت خواسته یا ارجاعی به مراکز مشاوره شهر همدان مراجعه می¬کردند از میان آنان سی زوج که دارای فرزند پایه چهارم و پنجم ابتدایی بودند، انتخاب شدند. طی دوازده جلس گروهی به این والدین برنامه آموزش توانمندسازی براساس نظریه عشق استرنبرگ ارائه شد. برای تعیین اثربخشی این برنامه، ابتدا از فرزندان آنها آزمون ادراک شایستگی گرفته شد، سپس والدین به آزمون تعارض زناشویی پاسخ دادند. پس از پایان آموزش نیز ارزشیابی مجدد به عمل آمد. نتایج نشان داد که آموزش و برنامه توانمندسازی سبب کاهش تعارض زناشویی در سطوح تحریک¬پذیری، حمایت از فرزندان، روابط جنسی، رابطه با خویشان شده است. فرزندان آنها نیز به ادراک شایستگی مطلوب دست یافتند و کاهش نزاع و تعارض درون سیستم خانواده، سبب افزایش شایستگی دانش¬آموزان شده است. بنابراین آموزش برنامه توانمندسازی با محوریت عشق می¬تواند به منزلة روشی کارآمد در بهبود کیفیت رابطه میان والدین و فرزندان مورد استفاده قرار گیرد.

کد مقاله 15716
تعداد بازدید 1311

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397