• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی هویت (دینی و ملی) دختران و پسران مقطع متوسطه با تأکید بر پایگاه اقتصادی و اجتماعی خانواده (مطالعه موردی مناطق دو و یازده تهران)
تعداد صفحات 25
نویسنده خدیجه سفیری - زهره معماریانی
مشخصات نشریه فصلنامه خانواده و پژوهش - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش - علمی پژوهشی سال 7 شماره 3 و 4
تاریخ انتشار پاييز و زمستان - 1389
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 31-7
زبان فارسی
کلید واژه هویت ملی  هویت دینی  خانواده  نوجوانان دبیرستانی  
موضوع زن و رسانه / زن در اينترنت / زن در مطبوعات     خانواده/ اركان خانواده / ساختار خانواده     هويت جنسی / هویت زنانه    
چکیده هدف این مقاله، بررسی هویت مذهبی و ملی نوجوانان و جوانان با توجه به نقش آفرینی آنان در آینده کشور است. در این پژوهش، ابعاد هویت ملی و دینی جوانان با توجه به وضعیت اقتصادی و شغل والدین و تأثیر رسانه، مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش با بهره¬گیری از تئوری کنش متقابل نمادین و تأثیر جامعه اطلاعاتی بر هویت انجام شده است روش تحقیق، پیمایشی و نمونه¬گیری لایه¬ای و تصادفی و بهره¬گیری از تکنیک پرسشنامه بوده که به سنجش هویت دینی و ملی 350 نفر از دانش¬آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه در دو منطقه بالا و پایین شهر تهران پرداخته است. نتایج این پژوهش عبارتند از: هویت دینی دختران قوی¬تر از پسران است؛ هویت دینی دانش¬آموزان پایین شهر قوی¬تر از دانش¬آموزان بالای شهر است. دربعد هویت ملی تفاوت قابل ملاحظه¬ای بین دختران و پسران یا دانش¬آموزان بالا و پایین شهر ملاحظه نشد و می¬توان گفت هم دانش¬آموزان دارای هویت ملی قوی بودند. دانش¬آموزانی که از اینترنت و رایانه در جهت مثبت (فعالیتهای پژوهشی) استفاده می¬کردند به مراتب هویت دینی و ملی قوی¬تر داشتند و برعکس افرادی که به مدت طولانی و به اهداف دیگر از فضای مجازی استفاده می¬کردند، دارای هویت دینی و ملی ضعیف بودند. دختران نسبت به پسران تأثیرپذیری بیشتری از رسانه داشتند.

کد مقاله 15715
تعداد بازدید 1061

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397