عنوان
|
بررسی هویت (دینی و ملی) دختران و پسران مقطع متوسطه با تأکید بر پایگاه اقتصادی و اجتماعی خانواده (مطالعه موردی مناطق دو و یازده تهران) |
تعداد صفحات
|
25 |
نویسنده
|
خدیجه سفیری - زهره معماریانی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه خانواده و پژوهش سال 7 شماره 3 و 4 |
تاریخ انتشار
|
پاييز و زمستان - 1389 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
31-7 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
هویت ملی هویت دینی خانواده نوجوانان دبیرستانی
|
موضوع
|
زن و رسانه / زن در اينترنت / زن در مطبوعات خانواده/ اركان خانواده / ساختار خانواده هويت جنسی / هویت زنانه
|
چکیده
|
هدف این مقاله، بررسی هویت مذهبی و ملی نوجوانان و جوانان با توجه به نقش آفرینی آنان در آینده کشور است. در این پژوهش، ابعاد هویت ملی و دینی جوانان با توجه به وضعیت اقتصادی و شغل والدین و تأثیر رسانه، مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش با بهره¬گیری از تئوری کنش متقابل نمادین و تأثیر جامعه اطلاعاتی بر هویت انجام شده است روش تحقیق، پیمایشی و نمونه¬گیری لایه¬ای و تصادفی و بهره¬گیری از تکنیک پرسشنامه بوده که به سنجش هویت دینی و ملی 350 نفر از دانش¬آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه در دو منطقه بالا و پایین شهر تهران پرداخته است. نتایج این پژوهش عبارتند از: هویت دینی دختران قوی¬تر از پسران است؛ هویت دینی دانش¬آموزان پایین شهر قوی¬تر از دانش¬آموزان بالای شهر است. دربعد هویت ملی تفاوت قابل ملاحظه¬ای بین دختران و پسران یا دانش¬آموزان بالا و پایین شهر ملاحظه نشد و می¬توان گفت هم دانش¬آموزان دارای هویت ملی قوی بودند. دانش¬آموزانی که از اینترنت و رایانه در جهت مثبت (فعالیتهای پژوهشی) استفاده می¬کردند به مراتب هویت دینی و ملی قوی¬تر داشتند و برعکس افرادی که به مدت طولانی و به اهداف دیگر از فضای مجازی استفاده می¬کردند، دارای هویت دینی و ملی ضعیف بودند. دختران نسبت به پسران تأثیرپذیری بیشتری از رسانه داشتند.
|