عنوان
|
حمایت اجتماعی ادراک شده و تنیدگی تحصیلی: نقش تفاوتهای جنسی و فرهنگی |
تعداد صفحات
|
14 |
نویسنده
|
امید شکری - محمدنقی فراهانی - رضا کرمی نوری - علیرضا مرادی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانشناسی تحولی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 9 پیاپی 34 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
156-143 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
تفاوت جنسی حمایت اجتماعی ادراک شده تفاوت فرهنگی تنيدگي تحصيلي
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش جنسیت و تربیت
|
چکیده
|
مطالعه حاضر با هدف آزمون اثرات تعدیلکننده گروه های فرهنگی و جنسی در رابطه بین حمایت اجتماعی ادراکشده و تنیدگی تحصیلی در بین دانشجویان دختر و پسر ایرانی و سوئدی انجام شد. 212 دانشجو )112 ایرانی :34 پسر، 78 دختر؛ 100 سوئدی: 29 پسر، 71 دختر) به مقیاس چندبُعدی حمایت اجتماعی ادراکشده (زیمت، دالم، زیمت و فارلی، 1988) و پرسشنامه تنیدگی تحصیلی (زاژاکووا، لینچ و اسپنشاد، 2005) پاسخ دادند. نتایج تحلیل رگرسیون سلسلهمراتبی نشان دادند 1) در دانشجویان ایرانی رابطه بین حمایت اجتماعی ادراکشده و تنیدگی تحصیلی منفی و معنادار اما در دانشجویان سوئدی منفی و غیرمعنادار است، و 2) در دانشجویان ایرانی و سوئدی رابطه بین حمایت اجتماعی ادراکشده و تنیدگی تحصیلی در دو جنس منفی و غیرمعنادار است. در مجموع، نتایج مطالعه حاضر در پیش بینی تجارب تحصیلی تنیدگی زا در دانشجویان بر عدم تشابه ویژگی های کنشی مفهوم حمایت اجتماعی در دو فرهنگ و در مقابل، بر تشابه ویژگی های کنشی حمایت اجتماعی ادراکشده در دو جنس تاکید کرد.
|