عنوان
|
خودکارآمدی تحصیلی و خودناتوانسازی در دانشآموزان دبیرستانی |
تعداد صفحات
|
10 |
نویسنده
|
کاظم ذبيحالهي - محمدجواد یزدانی ورزنه - مسعود غلامعلی لواسانی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانشناسی تحولی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 9 پیاپی 34 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
212-203 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
تفاوت جنسی خودناتوانسازی تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی خودکارآمدی تحصیلی
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر، تعيين رابطه خودكارآمدي تحصيلي با خودناتوانسازي تحصيلي و تفاوت هاي بين دو جنس در اين متغيرها بود. از طريق نمونه برداري تصادفي خوشه اي، 387 دانش آموز پايه چهارم دبيرستان هاي دولتي شهر تهران (199 دختر، 188 پسر) انتخاب شدند. شركتكنندگان مقياس خودناتوانسازي تحصيلي (ميجلي و ديگران ،1996) و مقياس خودكارآمدي تحصيلي (مكيلروي و بانتينگ ،2002) را تكميل كردند. داده ها بهوسيله آزمونهاي همبستگي، Z فيشر و تحليل واريانس چندمتغيري مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. نتايج نشان دادند كه خودكارآمدي تحصيلي با خودناتوانسازي تحصيلي رابطه منفي معنادار دارد و جنس نمي تواند رابطه اين دو متغير را تعديل كند. همچنين، نتايج نشان دادند كه ميزان خودكارآمدي تحصيلي دختران بهطور معناداري بالاتر از پسران و ميزان خودناتوانسازي تحصيلي پسران بهطور معناداري بيشتر از دختران است. نتايج در قالب نظريه شناختيـاجتماعي و ويژگي هاي خاص بافت اجتماعي اثرگذار بر دانش آموزان پايه چهارم دبيرستان در ايران مورد بحث قرار گرفتند.
|