عنوان
|
بررسي ديدگاه مدرسان، کارشناسان و مديران مدارس درباره استفاده از معلمان زن در آموزش به دانشآموزان پايههاي اول تا سوم مدارس ابتدايي پسرانه |
تعداد صفحات
|
23 |
نویسنده
|
عليرضا فراهاني - احمدرضا نصر - مصطفي شريف |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان (مطالعات زنان سابق) سال 10 شماره 2 پیاپی 31 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
157-135 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
معلمان زن معلمان ابتدایی مدارس ابتدايي پسرانه
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش
|
چکیده
|
پژوهش حاضر به ارزيابي آموزش معلمان زن به دانش آموزان پايه هاي اول تا سوم مدارس ابتدايي پسرانه اقدام كرد. براي اجراي اين پژوهش از روش توصيفي - پيمايشي استفاده شد. جامعه آماري شامل مديران مدارس ابتدايي، كارشناسان و مدرسان مراكز تربيت معلم شهر قم در سال تحصيلي 88-87 بود. براي انتخاب نمونه مديران ، از روش نمونه گيري طبقه اي متناسب با حجم و براي تعيين نمونه كارشناسان و مدرسان از روش نمونه گيري هدفمند استفاده شد. در اين زمينه ديدگاه هاي 162 مدير و 20 كارشناس و مدرس مراكز تربيت معلم، داراي سوابق درخشان آموزشي، تجزيه و تحليل شد. روايي سوال هاي پرسشنامه و مصاحبه توسط 7 نفر از استادان علوم تربيتي و 4 نفر از دانشجويان دكتري اين گروه تاييد شد. پايايي پرسشنامه با استفاده از ضريب آلفاي كرانباخ 85/0 برآورد شد. نتايج حاصل از پرسشنامه با استفاده از نرم افزار آماري SPSS ، در دو سطح توصيفي و استنباطي، و مصاحبه با استفاده از روش مقوله بندي تجزيه و تحليل شد. نتايج حاكي است، به دليل فاصله گرفتن دانش آموزان سال اول از كانون گرم خانواده (به عنوان اولين تجربه) براي برآورده كردن نيازهاي عاطفي و پيشرفت تحصيلي آن ها، استفاده از معلمان زن مي تواند براي تدريس به پسران بسيار سودمند باشد. درباره دانش آموزان پايه دوم در حد امكان همانند پايه اول از معلمان زن استفاده شود، اما درباره دانش آموزان پايه سوم به دليل نقش الگويابي جنسيتي دانش آموزان تا حد امكان از معلمان زن كمتر استفاده شود.
|