• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تبیین رابطه تربیت دینی با شیوه‌های تربیتی والدین و سلامت اجتماعی فرزندان (مطالعه موردی دانش‌آموزان مقطع متوسطه شهرستان کاشان در سال 90-1389)
تعداد صفحات 30
نویسنده محسن نیازی - علیرضا قبادی
مشخصات نشریه فصلنامه خانواده و پژوهش - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش - علمی پژوهشی سال 8 شماره 1 و 2
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1390
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 120-91
زبان فارسی
کلید واژه تربیت دینی فرزندان  سلامت اجتماعی  فرزندپروری مستبدانه  فرزندپروری سهل گیرانه  اقناع‌گرایی  
موضوع تربيت در خانواده     مادري/ نامادري     روابط خانوادگي     پدري    
چکیده امروزه نقش خانواده و الگوهای تربیتی آن به مثابة اولین و مهم¬ترین نهاد اجتماعی مؤثر بر شکل¬گیری شخصیت و فرهنگ-پذیری کودکان مورد توجه دانشمندان و صاحب¬نظران علوم انسانی و اجتماعی قرار گرفته است. در این میان، تربیت دینی والدین و نیز سبک¬ها و شیوه¬های تربیتی خانواده و نقش آنها در سلامت اجتماعی فرزندان توجه محققان و پژوهشگران را برانگیخته است. بر این مبنا، در این مطالعه موضوع سلامت اجتماعی فرزندان و رابطه هر یک از متغیرهای تربیت دینی و شیوه¬های تربیتی والیدن با میزان سلامت اجتماعی فرزندان بررسی شده است. هدف اساسی این مقاله، بررسی وضعیت متغیرهای تربیت دینی والدین و میزان شیوع هر یک از شیوه¬های تربیت اقناع¬گرایی، استبدادگرایی و سهل¬انگارانه خانواده و نیز میزان سلامت اجتماعی فرزندان و رابطه هر یک از متغیرهای فوق با میزان سلامت اجماعی فرزندان در جامعه آماری مورد مطالعه است. \r\nاین مطالعه از نوع پیمایش اجتماعی بوده و داده¬های پژوهش با استفاده از پرسشنامه توأم با مصاحبه گردآوری گردیده است. برای سنجش متغیر شیوه¬های تربیتی خانواده از گویه¬های مربوط در قالب طیف لیکرت استفاده شده است. اعتبار و روایی مقایسهای فوق با استفاده از آزمون الفای کرونباخ بررسی و مورد تأیید قرار گرفته است. جامعة آماری پژوهش، شامل کلیه دانش¬آموزان مقطع دبیرستان شهر کاشان در سال تحصیلی 90-1389 بوده است. حجم نمونة جامعة آماری 367 نفر بود که با استفاده از فرمول نمونه¬گیری کوکران به طور تصادفی ساده انتخاب شدند و مورد بررسی قرار گرفتند. یافته¬های پژوهش، رابطة مثبت و معنادار میان متغیرهای تربیت دینی والدین و میزان اقناع¬گرایی خانواده با میزان سلامت اجتماعی فرزندان را در سطح اطمینان 99 درصد نشان می¬دهد. همچنین، یافته¬های پژوهش و نتایج فعالیتهای آماری مربوط، رابطة منفی و معکوس میان شیوه¬های والدگری با میزان سلامت اجتماعی فرزندان را در سطح اطمینان 99 درصد مورد تأیید قرار داده است. افزون بر آن، نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه در این پژوهش، اثر متغیرهای تربیت دینی خانواده، شیوة استبدادی و شیوه اقناع-گرایانه والدین بر میزان سلامت اجتماعی فرزندان را به ترتیب به میزان 23/0، 19/0- و 16/0 نشان داده است.

کد مقاله 15706
تعداد بازدید 1297

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397