• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رابطه میان الگوهای ارتباطی خانواده و مهارت‌های ارتباطی نوجوانان
تعداد صفحات 18
نویسنده مهرزاد فراهتی - علی فتحی آشتیانی - علیرضا مرادی
مشخصات نشریه فصلنامه خانواده و پژوهش - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش - علمی پژوهشی سال 7 شماره 2
تاریخ انتشار تابستان - 1389
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 86-69
زبان فارسی
کلید واژه نوجوانان  مهارت ارتباطی  جهت‌گیری ارتباطی گفت و شنود  جهت‌گیری ارتباطی هم‌نوایی  الگوی ارتباطی خانواده  
موضوع روابط خانوادگي    
چکیده هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه میان الگوهای ارتباطی خانواده (جهت¬گیری گفت و شنود و جهت¬گیری همنوایی) و مهارتهای ارتباطی نوجوانان بود. برای این منظور از بیان دانش¬آموزان پایه¬های اول و دوم دبیرستانهای منطقه یک شهر تهران 367 دانش¬آموز شامل 232 دختر و 135 پسر به روش نمونه¬گیری تصادفی خوشه¬ای چند مرحله¬ای انتخاب شدند. شرکت¬کنندگان «پرسشنامه تجدید نظر شده الگوهای ارتباطی خانواده» (کوئرنر و فیتزپاتریک، 2002) و «پرسشنامه مهارتهای ارتباطی» (کوئین دام، 2004) را تکمیل کردند. برای تحلیل داده¬ها، ابتدا از همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون همزمان به منظور پیش¬بینی مهارتهای ارتباطی با ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده استفاده شد. سپس براساس میزان نمره¬های ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده، انواع خانواده به چهار گروه تقسیم شدند. سپس با استفاده از تحلیل واریانس یکراهه میزان مهارتهای ارتباطی دانش¬آموزان در انواع خانواده مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج تحلیل رگرسیون حاکی از آن بود که جهت-گیری گفت و شنود خانواده، رابطه مثبت و معناداری با مهارتهای ارتباطی نوجوانان دارد و آن را به طور مثبت پیش¬بینی می-کند اما جهت¬گیری همنوایی خانواده، رابطه منفی و معناداری با مهارتهای ارتباطی نوجوانان دارد و پیش¬بینی کننده¬ای منفی برای آن است. نتایج تحلیل واریانس بیانگر تفاوت معنادار میان گروهها بود و نشان داد که فرزندان خانواده¬های توافق¬کننده و کثرت¬گرا نسبت به خانواده¬های محافظت¬کننده و بی¬قید، مهارتهای ارتباطی بیشتری دارند. در چنین خانواده¬هایی تأکید بر گفت و شنود و تعاملات آزاد است و تبادل نظر بین اعضای خانواده صورت می¬گیرد و در نتیجه فرزندان برقراری ارتباطات سالم را در محیط خانواده یاد می¬گیرند.

کد مقاله 15711
تعداد بازدید 2853

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397