عنوان | رابطه میان الگوهای ارتباطی خانواده و مهارتهای ارتباطی نوجوانان |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه خانواده و پژوهش سال 7 شماره 2 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1389 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 86-69 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | نوجوانان مهارت ارتباطی جهتگیری ارتباطی گفت و شنود جهتگیری ارتباطی همنوایی الگوی ارتباطی خانواده |
موضوع | روابط خانوادگي |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه میان الگوهای ارتباطی خانواده (جهت¬گیری گفت و شنود و جهت¬گیری همنوایی) و مهارتهای ارتباطی نوجوانان بود. برای این منظور از بیان دانش¬آموزان پایه¬های اول و دوم دبیرستانهای منطقه یک شهر تهران 367 دانش¬آموز شامل 232 دختر و 135 پسر به روش نمونه¬گیری تصادفی خوشه¬ای چند مرحله¬ای انتخاب شدند. شرکت¬کنندگان «پرسشنامه تجدید نظر شده الگوهای ارتباطی خانواده» (کوئرنر و فیتزپاتریک، 2002) و «پرسشنامه مهارتهای ارتباطی» (کوئین دام، 2004) را تکمیل کردند. برای تحلیل داده¬ها، ابتدا از همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون همزمان به منظور پیش¬بینی مهارتهای ارتباطی با ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده استفاده شد. سپس براساس میزان نمره¬های ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده، انواع خانواده به چهار گروه تقسیم شدند. سپس با استفاده از تحلیل واریانس یکراهه میزان مهارتهای ارتباطی دانش¬آموزان در انواع خانواده مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج تحلیل رگرسیون حاکی از آن بود که جهت-گیری گفت و شنود خانواده، رابطه مثبت و معناداری با مهارتهای ارتباطی نوجوانان دارد و آن را به طور مثبت پیش¬بینی می-کند اما جهت¬گیری همنوایی خانواده، رابطه منفی و معناداری با مهارتهای ارتباطی نوجوانان دارد و پیش¬بینی کننده¬ای منفی برای آن است. نتایج تحلیل واریانس بیانگر تفاوت معنادار میان گروهها بود و نشان داد که فرزندان خانواده¬های توافق¬کننده و کثرت¬گرا نسبت به خانواده¬های محافظت¬کننده و بی¬قید، مهارتهای ارتباطی بیشتری دارند. در چنین خانواده¬هایی تأکید بر گفت و شنود و تعاملات آزاد است و تبادل نظر بین اعضای خانواده صورت می¬گیرد و در نتیجه فرزندان برقراری ارتباطات سالم را در محیط خانواده یاد می¬گیرند. |
کد مقاله | 15711 |
تعداد بازدید | 2882 |
|