عنوان
|
تبیین نگرش دانشجویان دختر نسبت به خشونت علیه زنان: آزمون تجربی دیدگاه یادگیری اجتماعی |
تعداد صفحات
|
29 |
نویسنده
|
اکبر علیوردینیا - محمد اسماعیل ریاحی - فاطمه اسفندیاری |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مسائل اجتماعی ایران (دانشکده ادبیات و علوم انسانی سابق) - دانشگاه خوارزمی - علمی پژوهشی سال 1 شماره 1 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1389 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
131-103 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
نگرش خشونت علیه زنان جامعهپذیری جنسیتی تشويق و تنبيه متفاوت تجربه خشونت
|
موضوع
|
خشونت عليه زنان / خشونت در خانواده / خشونت زنان عليه همسران / خشونت زنان
|
چکیده
|
هدف اصلی تحقیق حاضر تبیین نگرش دانشجویان دختر نسبت به خشونت بر ضدّ زنان است. روش تحقیق، پیمایشی و ابزار جمع¬آوری اطلاعات نیز پرسش¬نامه بوده است که پایایی (78/0) و اعتبار آن از طریق اعتبار سازه تأیید شده است. جامعة آماری تحقیق، متشکل از دانشجویان دختر دانشگاه مازندران بوده است. در مجموع 450 نفر از دانشجویان به روش نمونه-گیری طبقه¬ای تصادفی متناسب انتخاب شدند. چهارچوب نظری تحقیق، دیدگاه یادگیری اجتماعی بوده است. متغیرهای مستقل مدل تحلیلی که در پی تبیین متغیر وابسته (نگرش نسبت به خشونت بر ضدّ زنان) بوده¬اند، شامل جامعه¬پذیرشدن با نقشهای جنسیتی، تشویق و تنبیه متفاوت، مشاهده روابط خشونت¬آمیز، تجربة خشونت و تقلید از والد هم¬جنس بوده است. براساس تحلیل داده¬های تحقیق، تمام فرضیه¬های نه گانه تحقیق تأیید شدند. از میان پنج متغیر مستقل، متغیر تجربه خشونت (47/0) قوی¬ترین و مهم¬ترین پیش¬بینی¬ کننده (مستقیم) نگرش نسبت به خشونت علیه زنان است. بعد از آن به ترتیب متغیرهای جامعه¬پذیری (23/0)، مشاهده خشونت (22/0)، الگوی پاداش و تنبیه (14/0) و تقلید (11/0) بیشترین تأثیر را بر نگرش نسبت به خشونت بر ضدّ زنان داشته¬اند.
|