عنوان
|
مقایسه طرحوارههای ناسازگار اولیه و شیوههای فرزندپروری ادراکشده در زوجین با سبکهای مقابله مسألهمدار و هیجانمدار |
تعداد صفحات
|
5 |
نویسنده
|
ملیحه حسنی - علی فتحی آشتیانی - سیدکاظم رسولزاده طباطبایی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه علوم رفتاری - دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله «عج» - علمی پژوهشی شماره 3 پیاپی 21 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
235-231 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
سبک مقابله هیجان مدار طرحوارههای ناسازگار اولیه سبک مقابله مسئلهمدار سبکهای فرزندپروری ادراک شده
|
موضوع
|
تربيت در خانواده روابط خانوادگي
|
چکیده
|
مقدمه: در این پژوهش مولفههای طرحوارههای ناسازگار اولیه و شیوههای فرزندپروری والدینی ادراک شده را در دو گروه از زوجین با سبک مقابلهای مسالهمدار و هیجانمدار مقایسه نمودیم. \r\nروش: در یک مطالعه علّی ـ مقایسهای 158 دانشجو متاهل مؤنث که در دانشگاههای تهران مشغول به تحصیل بودند به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامههای طرحوارههای ناسازگار اولیه یانگ و شیوههای فرزندپروری والدینی ادراک شده (EMBU-S) و سبکهای مقابلهای را تکمیل نمودند. دادهها با روشهای آماری آزمون t مستقل و یومن ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. \r\nیافتهها: نتایج به دست آمده نشان داد که تفاوت معناداری میان زوجین با سبک مقابلهای مسالهمدار و هیجانمدار در تمامی زیر مقیاسهای طرحوارههای ناسازگار اولیه و شیوههای فرزندپروری ادراک شده وجود دارد. زوجین با سبک مقابلهای هیجانمدار در تمامی زیر مقیاسهای طرحوارههای ناسازگار اولیه نمرات بالاتری را کسب کردند به علاوه زوجینی که شیوه فرزندپروری گرمی عاطفی را ادراک کرده بودند بیشتر سبک مقابله مسالهمدار را به کار میبیستند و زوجینی که شیوه طرد و بیش حمایتگری را درک کرده بودند سبک مقابلهای هیجان مدار را استفاده مینمودند. \r\nنتیجهگیری: براساس نتایج به دست آمده به نظر میرسد که میتوان با فراهم نمودن شرایط مناسب در دوره کودکی و بهبود روابط والد ـ کودک، زمینه را برای افزایش کارآمدی افراد در مقابله مؤثر با شرایط تنشزا ایجاد کرد.
|