عنوان
|
مقایسه اثربخشی آموزش ابراز وجود و مهارت حل مسأله بر میزان رضایت زناشویی زنان داتشجوی دانشگاه علامه طباطبایی |
تعداد صفحات
|
24 |
نویسنده
|
آزاده موسویزاده - فرامرز سهرابی اسمرود - حسن احدی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان (مطالعات زنان سابق) سال 10 شماره 2 پیاپی 31 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
108-85 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
رضایت زناشویی زنان دانشجو آموزش ابراز وجود آموزش مهارت حل مسئله
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش مهارتهاي زندگي روابط زوجين
|
چکیده
|
پژوهش حاضر به منظور بررسی مقایسة اثربخشی آموزش ابراز وجود و آموزش مهارت حل مسأله بر میزان رضایت زناشویی دانشجویان زن انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل است. روش نمونهگیری در این پژوهش به شیوة نمونهگیری در دسترس و گمارش تصادفی است. نمونة پژوهش 45 نفراز زنان متأهل بودند که میزان رضایت زناشویی آنها پایین بود که به وشیة تصادفی در سه گروه قرار گرفتند و برای گروههای آزمایش (1) و گروه آزمایش (2) به ترتیب کلاسهای آموزش مهارت حل مسأله و آموزش ابراز وجود برگزار شد. که این آموزشها در ده جلسة آموزش گروهی یک ساعته ارائه شد، اما گروه سوم، گروه کنترل، هیچ آموزشی را دریافت نکرد. همچنین آزمون رضایت زناشویی انریچ در مرحلة پیشآزمون و پسآزمون از سه گروه گرفته شد. دادههای به دست آمده با استفاده از روشهای آماری تحلیل واریانس یک طرفه (ANOVA) و آزمون تعقیبی شفه تجزیه و تحلیل شد. نتایج به دست آمده نشان داد که آموزشهای مهارت حل مسأله و مهارت ابراز وجود بر افزایش میزان رضایت زناشویی دانشجویان زن مؤثر هستند و همچنین بین میزان تأثیر آموزش مهارت حل مسأله و آموزش مهارت ابراز وجود بر میزان رضایت زناشویی دانشجویان زن تفاوت معناداری وجود ندارد. شایان ذکر است که بعد از 2 ماه پیگیری انجام شد. نتایج نشان داد که آموزشهای مهارت ابراز وجود و مهارت حل مسأله همچنان اثرات خود را حفظ کردهاند.
|