• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رابطه مصرف رسانه‌ای و نگرش به طرحواره جنسیتی زنان
تعداد صفحات 28
نویسنده محسن نیازی - الهام شفائی‌ مقدم
مشخصات نشریه فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات (مصوب وزارت علوم) سال 8 پیاپی 26
تاریخ انتشار بهار - 1391
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 233-206
زبان فارسی
کلید واژه کلیشه‌های جنسیتی  رسانه  مصرف رسانه‌ای  برابری گرایی جنسیتی  طرحواره‌های جنسیتی  
موضوع زن و رسانه / زن در اينترنت / زن در مطبوعات     جنسيت / نقش‌هاي جنسيتي/ كليشه‌هاي جنسيتي / نگرش‌هاي جنسيتي    
چکیده امروزه نقش رسانه‌‌ها به عنوان یکی از مهم‌‌ترین عوامل اجتماعی در انتقال ارزش‌‌ها و میراث اجتماعی و فرهنگی جوامع مورد توجّه دانشمندان و صاحب نظران علو اجتماعی و ارتباطات قرار گرفته است. در این میان، نقش مصرف رساه‌‌ای و اثرات آن بر شکل‌‌گیری طرح‌‌واره‌‌ها و کلیشه‌‌های جنسیتی نقش‌‌های خانوادگی، اجتماعی و حرفه‌‌ای زنان از اهمیت خاصی برخوردار می‌‌باشد. بر این مبنا، هدف اصلی این مقاله تبیین رابطه مصرف رسانه‌‌ای و نگرش به طرحواره جنسیتی زنان در جامعه آماری مورد مطالعه می‌‌باشد.\r\nاین مطالعه از نوع پیمایش اجتماعی بوده و از تکنیک پرسشنامه توأم با مصاحبه برای جمع‌‌آوری داده‌‌های تحقیق استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه زنان 15 تا 65 سال شهر کاشان در سال 1390 می‌‌باشد. با استفاده از فرمول نمونه‌‌گیری کوکران تعداد 400 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین و با استفاده از روش نمونه‌‌گیری سهمیه‌‌ای رابطه مستقیم و معنی‌‌دار متغیرهای میزان استفاده از انواع فیلم‌‌های سینمایی و برابری گرایی جنسیتی (TC=0/095) در سطح اطمینان 95 درصد را مورد تأیید قرا داده است. همچنین، نتایج آزمون F با مقدار (F=5/559) تفاوت معنی‌‌دار نگرش به برابری جنسیتی برحسب رسانه مورد استفاده (شبکه‌‌های داخلی و خارجی) را مورد تأیید قرار داده است. به گونه‌‌ای که پاسخگویانی که از شبکه‌‌های تلیزیون داخلی برای دیدن فیلم استفاده می‌‌کنند نگرشی متفاوت نسبت به گروه‌‌هایی دارند که از شبکه‌‌های ماهواره‌‌ای و CD و DVD فیلم‌‌های خارجی استفاده می‌‌کنند.

کد مقاله 15443
تعداد بازدید 1329

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397