عنوان
|
رابطه مصرف رسانهای و نگرش به طرحواره جنسیتی زنان |
تعداد صفحات
|
28 |
نویسنده
|
محسن نیازی - الهام شفائی مقدم |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات (مصوب وزارت علوم) سال 8 پیاپی 26 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
233-206 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
کلیشههای جنسیتی رسانه مصرف رسانهای برابری گرایی جنسیتی طرحوارههای جنسیتی
|
موضوع
|
زن و رسانه / زن در اينترنت / زن در مطبوعات جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي
|
چکیده
|
امروزه نقش رسانهها به عنوان یکی از مهمترین عوامل اجتماعی در انتقال ارزشها و میراث اجتماعی و فرهنگی جوامع مورد توجّه دانشمندان و صاحب نظران علو اجتماعی و ارتباطات قرار گرفته است. در این میان، نقش مصرف رساهای و اثرات آن بر شکلگیری طرحوارهها و کلیشههای جنسیتی نقشهای خانوادگی، اجتماعی و حرفهای زنان از اهمیت خاصی برخوردار میباشد. بر این مبنا، هدف اصلی این مقاله تبیین رابطه مصرف رسانهای و نگرش به طرحواره جنسیتی زنان در جامعه آماری مورد مطالعه میباشد.\r\nاین مطالعه از نوع پیمایش اجتماعی بوده و از تکنیک پرسشنامه توأم با مصاحبه برای جمعآوری دادههای تحقیق استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه زنان 15 تا 65 سال شهر کاشان در سال 1390 میباشد. با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران تعداد 400 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین و با استفاده از روش نمونهگیری سهمیهای رابطه مستقیم و معنیدار متغیرهای میزان استفاده از انواع فیلمهای سینمایی و برابری گرایی جنسیتی (TC=0/095) در سطح اطمینان 95 درصد را مورد تأیید قرا داده است. همچنین، نتایج آزمون F با مقدار (F=5/559) تفاوت معنیدار نگرش به برابری جنسیتی برحسب رسانه مورد استفاده (شبکههای داخلی و خارجی) را مورد تأیید قرار داده است. به گونهای که پاسخگویانی که از شبکههای تلیزیون داخلی برای دیدن فیلم استفاده میکنند نگرشی متفاوت نسبت به گروههایی دارند که از شبکههای ماهوارهای و CD و DVD فیلمهای خارجی استفاده میکنند.
|